Er det noen som har en formel eller noe så jeg vet hvordan jeg skal finne toppunk og bunnpunk om et spørsmål er: finn ut hva toppunkt er og bunnpunkt. fra for ekesempel 2 gradsligning og 3 grads ligning det må jo være en formel for dette eller?

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg tror du tenker riktig, men jeg ville sagt at ved å løse ligningenskavis skrev:hei
her kommmer en oppsummering for å se om jeg har forstått dette riktig.
f(x)=0 der finner en y-verdiene som er lik 0
Tror du tenker riktig igjen, men jeg ville sagt at ved å løsef'(x)=0 der finner en toppunkt/bunnpunkt på eventuelt stigningen
Jepp, det kan du si. Eller du kan si at du finner de punktene derf''(x)=0 der finner en bunnpunkt/toppunkt for hastigheten
Dette er ikke lett, og jeg synes du prøver bra! Matte er ikke noe du kan skjønne med en gang. Det må modnes, og det tar tid. Når du spør og graver, og løser oppgaver du synes er vanskelig nå, vil du merke at om en stund så går dette her mye greiere. Ha tålmodighet.har jeg forstått dette riktig? at f'(x) har med stigningen å gjøre og f''(x) har med hastigheten å gjøre, men hvordan kan f'(x)ha bunnpunkt for stigningen er det der den stiger minst?
skal ikke være lett, men men prøver så godt jeg kan