Mattesnakkesyk

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Solveig
Cayley
Cayley
Sted: Oslo

Noen andre enn jeg som har dårlig mattelærer ellr Kjeder meg
zin
Pytagoras
Pytagoras
Sted: trondheim

jeg har en skikkelig bra mattelærer :D stakkars deg ! du burde hat en bra matte lærer
jeg går i 8 og er snart ferdig med 9 pensum !!

For noen dager siden lærte jeg meg å regne ut en annengradsligning

[tex]x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]

www.matematikk.net
MATTE ER BEST :P :)
Magnus
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Og hvordan kommer man frem til den formelen da zin? Må vite bakgrunn også vet du,
SquareKnowledge
Cantor
Cantor

Å vite en formel er ikke stort, selv de som knapt vet hva ordet matte betyr "vet" vel at E=mc[sup]2[/sup] selv om de ikke kan sette inn verdier eller i det hele tatt grunngi hvorfor.

Tror også jeg ikke er helt alene når jeg sier at om man kan alt fra 8.klasse pensum, kommer det skjeldent noe nytt før du begynner på vidergående. Selv går jeg i 10.ende klasse, og har ikke lært noe nytt siden barneskolen.
Emilga
Riemann
Riemann
Sted: NTNU

SquareKnowledge skrev:[...] Selv går jeg i 10.ende klasse, og har ikke lært noe nytt siden barneskolen.
Jeg føler det samme. :(
Magnus
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Bare å begynne og lese VGS-stoff det. :) Grunnkurs er jo sinnsykt mye repetisjon.
Emilga
Riemann
Riemann
Sted: NTNU

Ja, jeg har skaffet meg en gammel 2FY bok '80 modell, og den er mer en vanskelig nok ...
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Det høres spennende ut! (Mange av de eldre fysikkbøkene er mye bedre enn de nyere, pga pensumforandringer i nyere tid!) Jeg tror nok mye av materialet kan være overkommelig. Det er lurt om du samtidig begynner å snuse på derivasjonsrekning (og etterhvert den tilhørende integrasjonsrekningen.) Klarer du å få noenlunde kontroll på det, er det mye i fysikken som faller på plass.
Svar