Hei.
Jeg har en oppgave:
En gruppe består av x antall elever. Dersom gruppen deles i 4, blir resten 3. Deles gruppen i 5, blir resten 4. Hvor mange elever består gruppen av? (0<x<30)
Med andre ord
x [symbol:identisk] 3 mod 4
x [symbol:identisk] 4 mod 5
I dette tilfellet er det jo lett å se at det må være 19.
Men går det ann å generalesere?
Hva gjør jeg med likninger på formen
x [symbol:identisk] r1 mod m1
x [symbol:identisk] r2 mod m2
...
? Finnes det en generell likning for slike likninger? I og med at de anntakelig får flere løsninger, må svaret oppgis som x = a +bt, hvor t er et heltall?
Likningssystem, modulær aritmetikk..
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Guru
- Innlegg: 1995
- Registrert: 10/10-2006 20:58
Nå var du heldig, en aktiv forumdeltaker har faktisk dratt på studietur utelukkende for å lære seg mer om dette. Han kan sikkert forklare godt seinere. Ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_remainder_theorem så lenge.
Vakkert, takk skal du hamrcreosote skrev:Nå var du heldig, en aktiv forumdeltaker har faktisk dratt på studietur utelukkende for å lære seg mer om dette. Han kan sikkert forklare godt seinere. Ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_remainder_theorem så lenge.

Hvem er forumdeltakeren på studietur?
daofeishimariush skrev:Vakkert, takk skal du hamrcreosote skrev:Nå var du heldig, en aktiv forumdeltaker har faktisk dratt på studietur utelukkende for å lære seg mer om dette. Han kan sikkert forklare godt seinere. Ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_remainder_theorem så lenge.
Hvem er forumdeltakeren på studietur?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
OkJanhaa skrev:daofeishimariush skrev:Vakkert, takk skal du hamrcreosote skrev:Nå var du heldig, en aktiv forumdeltaker har faktisk dratt på studietur utelukkende for å lære seg mer om dette. Han kan sikkert forklare godt seinere. Ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_remainder_theorem så lenge.
Hvem er forumdeltakeren på studietur?
Spørsmål fra Abel-konkurransen? Jo, husker det. Ja, vil gjerne vite dette jeg også.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Jeg skal ihvertfall si jeg har studert det kinesiske restplassteoremet rimelig nøye den siste tida: Sengene i de siste vognene på kinesiske tog er harde.
Ellers er det kinesiske restklasseteoremet et must å ha i verktøykassa for modulær aritmetikk.
Anta at du har et sett med kongruenser der alle m er parvis relativt primiske:
[tex]x_1 \equiv a_1 \pmod{m_1} \\ x_2 \equiv a_2 \pmod{m_2} \\ \dots \\ x_ n \equiv a_n \pmod{m_n}[/tex]
La [tex] M = m_1 m_2 \dots m_n[/tex], [tex]M_i = \frac{m_1 m_2 \dots m_n}{m_i}[/tex]
og [tex]b_i[/tex] løsningen til [tex]M_i b_i \equiv 1 \pmod {m_i}[/tex]
Da er løsningen til originalsystemet gitt ved
[tex]x \equiv a_1 b_1 M_1 + a_2 b_2 M_2 + \dots + a_n b_n M_n \pmod{M}[/tex]
Kan du se hvorfor? Prøv å "arbeide baklengs" og undersøke hva svaret impliserer for x modulo hver av m'ene.
Ellers er ofte en vel så grei metode å løse kongruensene suksessivt, slik som i følgende eksempel.
La systemet være
[tex]x \equiv 2 \pmod {3} \\ x \equiv 1 \pmod 5 \\ x \equiv 4 \pmod 7[/tex]
Første kongruens impliserer at [tex]x = 2 + 3k[/tex] Sett dette inn i andre kongruens.
[tex]2 + 3k \equiv 1 \pmod 5 \\ 3k \equiv 4 \pmod 5 \\ k \equiv 3 \pmod 5[/tex]
Dette gir at [tex]k = 3 + 5l[/tex], som videre gir [tex]x = 2 + 3k = 2 + 3(3 + 5l) = 11 + 15l[/tex]
Videre har vi ved innsetting av dette i siste kongruens:
[tex]11 + 15l \equiv 4 \pmod 7 \\ l \equiv 0 \pmod 7[/tex]
Som betyr at [tex]l = 7m[/tex]
Dette gir til slutt: [tex]x = 11 + 15l = 11 + 15(7m) = 11 + 105m[/tex]
Som betyr at [tex]x \equiv 11 \pmod {105}[/tex]
Ellers er det kinesiske restklasseteoremet et must å ha i verktøykassa for modulær aritmetikk.
Anta at du har et sett med kongruenser der alle m er parvis relativt primiske:
[tex]x_1 \equiv a_1 \pmod{m_1} \\ x_2 \equiv a_2 \pmod{m_2} \\ \dots \\ x_ n \equiv a_n \pmod{m_n}[/tex]
La [tex] M = m_1 m_2 \dots m_n[/tex], [tex]M_i = \frac{m_1 m_2 \dots m_n}{m_i}[/tex]
og [tex]b_i[/tex] løsningen til [tex]M_i b_i \equiv 1 \pmod {m_i}[/tex]
Da er løsningen til originalsystemet gitt ved
[tex]x \equiv a_1 b_1 M_1 + a_2 b_2 M_2 + \dots + a_n b_n M_n \pmod{M}[/tex]
Kan du se hvorfor? Prøv å "arbeide baklengs" og undersøke hva svaret impliserer for x modulo hver av m'ene.
Ellers er ofte en vel så grei metode å løse kongruensene suksessivt, slik som i følgende eksempel.
La systemet være
[tex]x \equiv 2 \pmod {3} \\ x \equiv 1 \pmod 5 \\ x \equiv 4 \pmod 7[/tex]
Første kongruens impliserer at [tex]x = 2 + 3k[/tex] Sett dette inn i andre kongruens.
[tex]2 + 3k \equiv 1 \pmod 5 \\ 3k \equiv 4 \pmod 5 \\ k \equiv 3 \pmod 5[/tex]
Dette gir at [tex]k = 3 + 5l[/tex], som videre gir [tex]x = 2 + 3k = 2 + 3(3 + 5l) = 11 + 15l[/tex]
Videre har vi ved innsetting av dette i siste kongruens:
[tex]11 + 15l \equiv 4 \pmod 7 \\ l \equiv 0 \pmod 7[/tex]
Som betyr at [tex]l = 7m[/tex]
Dette gir til slutt: [tex]x = 11 + 15l = 11 + 15(7m) = 11 + 105m[/tex]
Som betyr at [tex]x \equiv 11 \pmod {105}[/tex]