Omkretsen av jorda

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Housetown
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 11/10-2003 01:05

Vi tenker oss at vi legger et tau langs ekvatorlinjen, dette tauet vil da få en omkrets på en del tusen kilometer. Så tenker vi oss at vi skal skjøte på dette tauet slik at tauet nå ligger 1 - èn meter utenfor jorda (ekvatorlinjen) overalt. Så kommer spørsmålet, hvor mye må vi skjøte på dette tauet for å få til dette?

:twisted:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Du har to sirkler. Bruk formelen for omkretsen av en sirkel. Lykke til!

Kenenth M
Housetown
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 11/10-2003 01:05

Egentlig så mener jeg at jeg kan svaret på denne oppgaven. Jeg har imidlertid servert denne til mange av mine venner, og de er nesten like skeptiske på svaret hver gang. Når man setter opp formelen for de to sirklene får man:

O=2[pi][/pi]r og den nye:
O=2[pi][/pi](r+1) -> O=2[pi][/pi]r+2[pi][/pi]

Vi ser at det eneste som skiller de to formlene er 2[pi][/pi], og svaret må derfor være at man må skjøte på tauet 6,28 meter for at man skal kunne legge tauet èn meter utenfor jorda.

Problemet mitt er at jeg egentlig ikke er noe matematikkressurs, og sliter derfor med å overbevise skeptikerne om at det skal være nok med 6,28 meter når man snakker om så store dimensjoner som ekvatorlinjen jo er. Jeg la også frem problemet for en doktorgradsstudent i elektronikk, og han tok riktignok oppgaven forbausende fort, men da jeg sa at det er rart å tenke på at 6,28 meter var nok, stanset han meg og sa at "Nei, det må no vere KILOmeter ja", da svarte jeg at han ikke kan gange opp svaret med ett-tusen kun fordi det høres mer fornuftig, ut og ba han (i et muntert ordelag) om å søke om å få igjen skolepengene.

Jeg har prøvd å forklare at forholdet blir det samme om man trekker tauet rundt en liten kopp også, men da blir man bare om mulig mer forvirret.

Altså er jeg egentlig på jakt etter meningsfeller eller et innlegg som kan være med på å støtte opp om mine påstander. :roll:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Vel,
du har rett og din oppstilling bør jo overbevise de som bør overbevises. Resten kan leve i uvitenhet, fortrinnsvis uten et doktorgradsstipend :)


Ha en god kveld og husk at jorden er egentlig flat :wink:

KM
Svar