Her lurte jeg på en oppgave:
Regn ut differansen mellom 5/6 og -1/3
Jeg blir veldig glad hvis du forklarer steg for steg slik at jeg forstår hvordan du kommer deg fram til svaret!
Takk på forhånd.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Warda skrev:hehe, ja det kan vel se sånn ut, men jeg går igjennom de feilbesvarte oppgavene fra halvårets mattetentamenen.. og dessuten så er det slutt på lekser!:D
Å NEI vet du hva? jeg har skrevet oppgaven feil! Jeg beklager så mye.
Slik skal oppgaven være:
finn differansen mellom 5/6 og -1 1/3
PS: HVORDAN FÅR DERE TIL BRØKSTREKEN??
Kode: Velg alt
[tex] \frac{5}{6} [/tex]
Nå forstår du velmatematikk.net skrev:Fra Brøk til Blandet Tall
En brøk der teller er større enn nevner kalles en uekte brøk. Uekte brøker bør i de fleste tilfeller gjøres om til blandet tall. Det gjøres enkelt ved at man tenker på brøkstreken som et deletegn og utfører divisjonen med tanke på heltall. Resten blir teller i brøken. Eks.
![]()
Dette stemmer ikke. Newton har helt rett. En uekte brøk [tex]-a \frac{b}{c}[/tex] er ikke det samme som [tex]-a + \frac{b}{c}[/tex].Emomilol skrev:Newton, du har nok feil.
[tex]-1\frac{1}{3}[/tex] er en uekte brøk, den kan også skrives [tex](\frac{-6}{6} + \frac{1}{3})[/tex] for å regne ut denne brøken finner vi fellesnevneren [tex]\frac{-6}{6} + \frac{2}{6} = \frac{-4}{6}[/tex]