(Vedrørende notasjon:
b) Deduser fra svaret i a) at punktet
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Et nydelig svar, helt riktigGustav skrev:Ltt usikker på definisjonen av periodisk region i Mandelbrot-mengden(?), så godt mulig jeg har misforstått noe her..
a) Betrakter det komplekse planet som Mandelbrotmengden er en delmengde i, som et topologisk rom (homeomorft med). La være en vilkårlig delmengde i og la . Bevis ved motsigelse: Anta at . Siden er lukket fins en åpen omegn om slik at , men dette medfører en motsigelse siden enhver åpen omegn om må inneholde et punkt i .
Et korrekt og veldig fint svar, bra!Gustav skrev:Takk for definisjonen! Såvidt jeg skjønner er det nok å vise ater en periodisk region i M, som betyr at vi f.eks. må vise at har en tiltrekkende 2-sykel for alle . Dermed vil siden , fra punkt a):
Ser først at ligningen(Lign. 1)(der betyr funksjonen iterert to ganger) medfører at har 2-sykler(som ikke er fikspunkt) for alle . Det gjenstår å vise for hvilke disse er tiltrekkende. Fra https://en.wikipedia.org/wiki/Periodic_ ... multiplier fins betingelsen på et tiltrekkende periodisk punkt :
, der (en løsning av Lign. 1), men dette er etter litt regning ekvivalent med at . Dermed er en maksimal region slik at for alle har en tiltrekkende 2-sykel, og vi er ferdige.
Veldig gøy at du likte oppgaven. Jeg tror absolutt at det finnes mye interessant litteratur om temaet, særlig dersom man har tilgang til artikler. Jeg har skaffet meg boken "Fractal Geometry" av Kenneth Falconer, siden jeg ble veldig fascinert av konseptene.Gustav skrev:Fin oppgave! Jeg slet litt med å finne definisjoner på begrepene, men kom samtidig over flere interessante artikler om temaetHar hatt et par kurs i ikke-lineær dynamikk, men merket jeg var litt rusten på området. Tror aldri Mandelbrotmengder var noe stort emne i noen av kursene jeg tok.