Vektorregning i Matlab

Fra Matematikk.net
Hopp til:navigasjon, søk

I fysikk og matematikk er vektorer størrelser som representerer lengde og retning – og som kan beskrives geometrisk med komponentverdier parallell med aksene i 2D eller 3D aksesystemer. I Matlab er egentlig vektorer det samme som endimensjonale matriser, men om vi avgrenser oss til 2 eller 3 elementer kan vi sjonglere med vektorer i planet eller i rommet.

Se mer om vektorregning i Matlab Intro.

>> f = [3 4]; g = [-2 2];   % to vektorer i 2D, planet
>> sum = f + g
sum =
     1     6
>> f – 3*g                  % differanse og multiplikasjon med skalar
ans =
     9    -2
>> norm(f)                  % norm = lengde av vektor
ans =   5

Skalarprodukt, kryssprodukt og trevektorprodukt
Matlab beregner disse produktene med funksjonene dot(), cross() og kombinasjonen dot(cross()),

>> s_produkt = dot(f, g)            % skalarproduktet
s_produkt =  2

% Av uttrykket for skalarproduktet kan vinkelen mellom to vektorer finnes:
>> vinkel = acos(dot(f, g)/norm(f)/norm(g))
vinkel =  1.4289                   % i radianer

>> a = [2 -3 4]; b = [1 3 -1]; c = [3 -1 2];
>> cross(a, b)                      % kryssproduktet med vektorene a og b
ans =
    -9     6     9

>> tvp = dot(cross(a, b), c)        % Trevektorproduktet med a, b og c
tvp =
   -15
>> volum = abs( tvp )                 % absoluttverdien av trevektorproduktet er volum utspent av vektorene
volum =  15