isabel wrote:tusen takk for raskt svar
jeg har lært mari-anne sin teknikk, men fikk ikke noe klart svar ut fra det..
jeg forstår alt det du gjør, magnus, bortsett fra en ting. hvordan visste du at du skulle multiplisere begge sidene av uttrykket: 1 = 23*1-11*2 med 123?
problemet mitt startet akkurat der, for jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre når største felles divisor ble 1..
en annen ting er at fasiten i boka mi sier at y = 123 - 11n, ikke pluss 11
Hei igjen!
1) Ta en titt på den likningen jeg fikk. Der får jeg et utrykk med 1 på på siden som ikke inneholder variabler. Utgangslikningen derimot har vi den akkurat samme likningen bare med 123 i steden. Derfor multipliserer vi med 123.
Ja du har korrekt. Var en skriveleif der:
[tex]y=y_0 - \frac {a}{d}*t[/tex] (kan godt være + der også, men da må x være -).
jeg har på følelsen at du liker tallteori ergo "endelig litt tallteori"..
så da lurer jeg på om du kanskje kan hjelpe meg med tre ting til:
Jepp. Det eier:)
1. forklar, uten å regne(!), hvorfor den diofantiske likningen 12x - 15y = 34 ikke har heltallige løsninger. er det fordi 34 delt på sfd(15,12) ikke gir noe heltallig løsning?
Ja. Fordi 34 inneholder jo ikke de felles faktorene, og x,y kan dermed ikke være heltall.
2. vi har to hele tall a og b, der 2<a<b. dessuten er sfd(a,b) = 2 og mfm(a,b) = 70. finn tallene a og b.
Her må du kjenne regelen:
[tex]a\cdot b = lcm(a,b)\cdot gcd(a,b)[/tex]
[tex]a\cdot b = 2\cdot 70 = 140[/tex]
Ettersom a,b > 2. Må fi finne faktorene til 140 her:
[tex]140 = 70\cdot 2 = 35\cdot 4 = 7\cdot 5\cdot 4 = 7\cdot 5\cdot 2\cdot 2
[/tex]
Ettersom faktoren 2 må inngå i begge(jamfør gcd(a,b) = 2). Så får vi tallene 14 og 10.
3. en oppgave jeg trodde jeg skulle klare etter hjelp fra deg, men den gang ei: 1096x + 808 = 3y
[tex]1096x - 3y = -808[/tex]
[tex]1096 = 3*365 + 1[/tex]
gcd er altså 1.
[tex]1096 - 3*365 = 1[/tex]
Multipliserer begge sider med -808.
[tex]-808*1096 + 294920*3 = -808[/tex]
Dette gir altså:
[tex]x_0 = -808[/tex]
[tex]y_0 = -294920[/tex]
De andre løsningene klarer du å finne.