Ja, her tror jeg du har tolka sensorveiledninga feil.
I 5b så skal du finne ut når $f(x)>0$. Første steg er å finne ut hvor $f(x) = 0$ og deretter avgjøre når den er positiv og når den er negativ.
Sensorveiledninga sier: "Grafisk løsning med tilnærmede verdier gir ingen uttelling."
Det betyr at hvis man prøver å "lese" løsningene for $f(x)=0$ fra grafen, så skal ikke det gi uttelling. Du må løse likninga ved regning.
Det står også: "Kandidaten som finner eksakte verdier for nullpunktene og så bruker grafen til å
konkludere med rett løsningsmengde, kan få full uttelling."
Dette betyr at steget "
og deretter avgjøre når den er positiv og når den er negativ" som jeg beskrev over, kan forenkles ved å bare lese det av grafen istedet for å regne. Siden det står "KAN få full uttelling", så antar jeg at det likevel ønskes en mer fullstendig argumentasjon.
Dette gjelder særlig i sannsynlighet, vet ikke alltid om jeg skal la det stå som brøk, forkorte mer eller skrive det som prosent!?!
For å svare på dette i samme slengen; alle metodene er fullverdige, så lenge du oppgir svaret eksakt.
En vanlig feil er å avslutte med noe slikt som at $\ldots = \frac26 = \frac13 = \underline{\underline{33.3\%}}$
Grunnen til at dette er feil, er at man bruker et likhetstegn mellom $\frac13$ og $33.3\%$. Likhetstegnet forteller at de to verdiene er helt like, men sannheten er at $\frac13$ ikke kan skrives på desimalform uten å bruke uendelig mange siffer.
Rettere ville vært å avslutte med $\ldots = \frac26 = \frac13 \approx \underline{\underline{33.3\%}}$, da sistnevnte er en tilnærmingsverdi.
Når det gjelder om det er nødvendig å avslutte med å konvertere en brøk til prosentverdi? Ja. I sannsynlighetsregninga så er det ofte fint å avslutte med prosentverdi. Spesielt dersom det eksakte svaret er noe som ikke er veldig lett å plasses på tallinja. Hvis du for eksempel fikk svaret $\frac{\ln(5\sin(3\pi/2)^\pi)}{\tan(8)}$ så er det ikke umiddelbart åpenbart om dette er et stort tall eller ikke. Å trekke frem en tilnærmet verdi på desimalform gjør det plutselig veldig mer lesbart.
I geometrien derimot, ikke så veldig nyttig. Alle brøker kan teknisk sett konverteres til desimalform og prosenter, men disse er ofte bare tilnærmede verdier som har til hensikt å gi leseren et inntrykk av hvor stort tallet er, i tilfelle det ikke er veldig leselig.