Eksamen 1T LK20 fagfornyelsen
Posted: 26/05-2021 21:33
Oppgaven som pdf:
Hei,mattehjelper wrote:Er det bare meg som syns det er rart at de kun angir en anbefaling om ca. tid per type oppgaver, og ikke angir noen ca. poengsummer per oppgave? Er dette fordi de selv er veldig usikre på hvordan denne eksamen vil slå ut?
Det er nok noen som har tatt den, men antar det er relativt få sammenlignet med MAT1013.Kristian Saug wrote:Hei,mattehjelper wrote:Er det bare meg som syns det er rart at de kun angir en anbefaling om ca. tid per type oppgaver, og ikke angir noen ca. poengsummer per oppgave? Er dette fordi de selv er veldig usikre på hvordan denne eksamen vil slå ut?
Jeg har ikke sett noen sensorveiledning for 1T med ny læreplan (LK20). Og siden eksamen utgikk for de ordinære videregående-elevene, vet jeg ikke om noen har tatt denne eksamenen(?). Antar privatister har tatt 1T med den gamle læreplanen....
Det jeg merker meg er at ingen av oppgavene krever programmering. Og jeg kan heller ikke se at noen av oppgavene er fordelaktige å løse ved hjelp av programmering. Det synes jeg personlig er fint.
Det er mer enn nok krevende for eksamenskandidatene å beherske oppgavene på "kategori 3". Disse er ganske åpne og det er vanskelig å si hva sensor skal kunne forvente av kandidatene. Jeg, for min del, er "spent" på hva en sensorveiledning vil antyde her!
Den nye eksamensformen er ganske forskjellig fra den gamle. Og jeg regner med at det har vært en del diskusjoner før man besluttet å inkludere programmering. Men på nettopp avholdte eksamen var programmering heldigvis ikke påkrevd. Sånn, da har jeg uttrykt min personlige mening!
Kristian Saug
(lektor)
Siden oppgaveteksten presiserer at $n > m$, så er ikke ditt eksempel 2 gyldig her. Og da kan vi si at vi har $\frac{m}{n} < \frac{m+2}{n+2}$, gitt betingelsene i oppgaven. Men dette er nok et eksempel på en oppgave som er malplassert innen typen "skriv inn kun svaret ditt, ingen utregning eller forklaring". Etter min mening forstår ikke UDIR hva slags oppgaver som egner seg i type 1-formen.Kristian Saug wrote:Hei,mattehjelper wrote:angående oppg.5. KS skriver i sin fasit at svaret er "Siste alternativ. Avhenger av verdien til m og n."
Jeg mener å ha funnet at m/n <(n+2)/(m+2) alltid, se vedlegg Jeg utfordrer KS til å komme opp med verdier av m og n der m/n er størst, og/eller finne feil i min løsning og/eller finne enklere løsning
Oppg 6.
Det dreier seg om [tex]\frac{m}{n}[/tex] og [tex]\frac{m+2}{n+2}[/tex]
Eks: [tex]m= 1[/tex] og [tex]n=2[/tex]
[tex]\frac{1}{2}< \frac{1+2}{2+2}[/tex]
[tex]\begin{pmatrix}\frac{1}{2}< \frac{3}{4} \end{pmatrix}[/tex]
Eks: [tex]m=2[/tex] og [tex]n=1[/tex]
[tex]\frac{2}{1}> \frac{2+2}{1+2}[/tex]
[tex]\begin{pmatrix}2> \frac{4}{3} \end{pmatrix}[/tex]
Da har jeg vist at det avhenger av størrelsene på [tex]m[/tex] og [tex]n[/tex]!
Hei alle!SveinR wrote:Siden oppgaveteksten presiserer at $n > m$, så er ikke ditt eksempel 2 gyldig her. Og da kan vi si at vi har $\frac{m}{n} < \frac{m+2}{n+2}$, gitt betingelsene i oppgaven. Men dette er nok et eksempel på en oppgave som er malplassert innen typen "skriv inn kun svaret ditt, ingen utregning eller forklaring". Etter min mening forstår ikke UDIR hva slags oppgaver som egner seg i type 1-formen.Kristian Saug wrote:Hei,mattehjelper wrote:angående oppg.5. KS skriver i sin fasit at svaret er "Siste alternativ. Avhenger av verdien til m og n."
Jeg mener å ha funnet at m/n <(n+2)/(m+2) alltid, se vedlegg Jeg utfordrer KS til å komme opp med verdier av m og n der m/n er størst, og/eller finne feil i min løsning og/eller finne enklere løsning
Oppg 6.
Det dreier seg om [tex]\frac{m}{n}[/tex] og [tex]\frac{m+2}{n+2}[/tex]
Eks: [tex]m= 1[/tex] og [tex]n=2[/tex]
[tex]\frac{1}{2}< \frac{1+2}{2+2}[/tex]
[tex]\begin{pmatrix}\frac{1}{2}< \frac{3}{4} \end{pmatrix}[/tex]
Eks: [tex]m=2[/tex] og [tex]n=1[/tex]
[tex]\frac{2}{1}> \frac{2+2}{1+2}[/tex]
[tex]\begin{pmatrix}2> \frac{4}{3} \end{pmatrix}[/tex]
Da har jeg vist at det avhenger av størrelsene på [tex]m[/tex] og [tex]n[/tex]!