1P - Enkle utregninger i besvarelsen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Sszl
Pytagoras
Pytagoras

Hei,

jeg skal snart ha eksamen i 1P, og lurer på en ting.

Jeg vet at man i utgangspunktet alltid skal vise utregninger osv i eksamensbesvarelser og oppgaver.
Er det virkelig nødvendig å vise feks hvordan man har regnet feks [tex]\frac{200000*100}{130}[/tex] på del 1 om man ønsker toppkarakter?
Jeg kladder det selvsagt for meg selv, men det tar jo uhorvelig mye plass om jeg skulle ført inn all divisjon og multiplikasjon jeg foretar meg på eksamen.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Sszl wrote:Hei,

jeg skal snart ha eksamen i 1P, og lurer på en ting.

Jeg vet at man i utgangspunktet alltid skal vise utregninger osv i eksamensbesvarelser og oppgaver.
Er det virkelig nødvendig å vise feks hvordan man har regnet feks [tex]\frac{200000*100}{130}[/tex] på del 1 om man ønsker toppkarakter?
Jeg kladder det selvsagt for meg selv, men det tar jo uhorvelig mye plass om jeg skulle ført inn all divisjon og multiplikasjon jeg foretar meg på eksamen.
Nei. Om regnestykket ikke er mer komplisert enn det der, så holder det å skrive inn første del av regnestykket og deretter svaret.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Aleks855
Rasch
Rasch

I akkurat dette tilfellet, når det eksakte svaret har litt for mange desimaler til å skrive ut innen rimelig tid, så ville jeg forkortet brøken så mye som mulig.

Så hvis det for eksempel var ei likning som har dette som svar, så ville jeg skrevet $x = \frac{200000\cdot100}{130} = \underline{\underline{\frac{2000000}{13}}} \approx 153846.15$
Image
Post Reply