Hei
Driver med oppgave 2.61 i Sinus 1 boka og skjønner ikke helt hvordan løsningsforslaget stemmer. Hvordan i all verden kommer 1/2 inn i bildet her??
Løsningsforslag. http://sinus-s1.cappelendamm.no/binfil/ ... id=1767114
Oppgave 2.61 i Sinus 1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvis jeg tolker dette riktig:sheriff wrote:Noen som vet?
Du spør hvor a kommer fra?
[tex]y=-\frac{1}{2}x+150[/tex] der [tex]a=-\frac{1}{2}[/tex]
Det er bare til å løse ulikheten med hensyn på y:
[tex]x+2y\leq 300\Leftrightarrow 2y\leq 300-x\Leftrightarrow \frac{2y}{2}\leq \frac{300}{2}-\frac{x}{2}\Leftrightarrow y\leq 150-\frac{1}{2}x[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dette ble nok ikke helt riktig allikevel. Se løsningsforslag for 2.61 a.Drezky wrote:Hvis jeg tolker dette riktig:sheriff wrote:Noen som vet?
[tex]x+2y\leq 300\Leftrightarrow 2y\leq 300-x\Leftrightarrow \frac{2y}{2}\leq \frac{300}{2}-\frac{x}{2}\Leftrightarrow y\leq 150-\frac{1}{2}x[/tex]
Åja.Sheriff1 wrote:Dette ble nok ikke helt riktig allikevel. Se løsningsforslag for 2.61 a.Drezky wrote:Hvis jeg tolker dette riktig:sheriff wrote:Noen som vet?
I blanding A har du like mye av hver sjokoladetype, m.a.o [tex]Nougat=\frac{1}{2}x\:\wedge Mint=\frac{1}{2}x[/tex]. Dette er x-verdien til hver av de begrensingene ettersom du har totalt sett [tex]\frac{1}{2}x\:mint\:i\:blanding\:A[/tex] og [tex]\frac{2}{3}x\:mint\:i\:blanding\:B[/tex]. Vice Versa med Nougatmengden. Dette tilfredsstiller: [tex]\frac{1}{2}x+\frac{2}{3}y\leq 170kg[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Takk da blir det riktig i forhold til løsningsforslaget. Men er ikke helt sikker på om jeg skjønner forklaringen din helt. Har du mulighet til å prøve å forklare litt til? Jeg hadde trodd det ble 1/2x og 1/2y i blanding A.
Åja.
I blanding A har du like mye av hver sjokoladetype, m.a.o [tex]Nougat=\frac{1}{2}x\:\wedge Mint=\frac{1}{2}x[/tex]. Dette er x-verdien til hver av de begrensingene ettersom du har totalt sett [tex]\frac{1}{2}x\:mint\:i\:blanding\:A[/tex] og [tex]\frac{2}{3}x\:mint\:i\:blanding\:B[/tex]. Vice Versa med Nougatmengden. Dette tilfredsstiller: [tex]\frac{1}{2}x+\frac{2}{3}y\leq 170kg[/tex][/quote]
Dette ble nok ikke helt riktig allikevel. Se løsningsforslag for 2.61 a.[/quote]Drezky wrote:Hvis jeg tolker dette riktig:Sheriff1 wrote:
Åja.
I blanding A har du like mye av hver sjokoladetype, m.a.o [tex]Nougat=\frac{1}{2}x\:\wedge Mint=\frac{1}{2}x[/tex]. Dette er x-verdien til hver av de begrensingene ettersom du har totalt sett [tex]\frac{1}{2}x\:mint\:i\:blanding\:A[/tex] og [tex]\frac{2}{3}x\:mint\:i\:blanding\:B[/tex]. Vice Versa med Nougatmengden. Dette tilfredsstiller: [tex]\frac{1}{2}x+\frac{2}{3}y\leq 170kg[/tex][/quote]