Boolsk algebra - enkel forenkling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
henrik2706
Pytagoras
Pytagoras

Hei,

Jeg trenger hjelp til å forstå hvorfor følgende forenkling av boolsk uttrykk er korrekt:

Det følger av
F = (x+y)(x’+z)(y+z)
at
F = (x+y)(x’+z)

Foreleser i emnet har skrevet dette på en foil, med notatet "dualitet". Jeg forstår bare ikke helt hvordan det kan være sånn. Kan noen hjelpe meg med tankegangen? På forhånd takk!
Går bachelorprogram i Informatikk: Programmering og Nettverk ved UiO.
Aleks855
Rasch
Rasch

$(x + y)(x' + z)(y + z) \\= (xz + x'y + yz)(y + z) \\= (xyz + xz + x'y + x'yz + yz + yz) \\= [xz(1 + y) + x'y(1 + z) + yz] \\= (xz + x'y + yz) = (x + y)(x' + z)$

Egentlig bare distributiv lov over hele fjøla. Merk at $1+A = 1$ som er veldig hendig.

Dersom du mangler strategi mellom full utskriving (som i 3. linje) til mindre faktoriseringer (som i 4. linje), så er det generelt lurt å oppsøke faktorer som (1+A) eller (0+A) da de medfører umiddelbart lette forkortelser.
Image
henrik2706
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk, nå ga det mer mening!
Går bachelorprogram i Informatikk: Programmering og Nettverk ved UiO.
Aleks855
Rasch
Rasch

Bare hyggelig.

Når det gjelder begrepet "dualitet" så er det det vi kaller det at alle lovene har to deler. Eksempelvis har vi 2 kommutative lover, 2 distributive lover, 2 identitetslover osv. Vet ikke om det var noe du lurte på, men nå er det hvertfall på bordet. :)
Image
Post Reply