Page 1 of 1

matte er kjempe gøy

Posted: 10/11-2005 13:12
by SHRIMPI
Mate matikk er kanon :lol: jeg jobber sikkert med mate 1time vær dag...
d tror jeg er årsaken til at jeg bare får 5+ og 6 på tentamener... :)
Mate læreren våres er kjempe grei :P

Posted: 10/11-2005 17:17
by uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
5+ i MAtte er ikke no vanskelig :) Skal ha det eller 6'er :wink:
Akkurat innenfor norsken din ser det ut til at det har hatt en nedtur,
det staves matte og ikke mate :)

Posted: 15/11-2005 16:05
by uranus89
Edit: Kødda.. ja fy fy..

Posted: 15/11-2005 16:23
by Guest
Han skrev også "mate" og "mate læreren".

Posted: 15/11-2005 16:33
by Guest
Uranus89: Jeg bare kødda.

hehe :lol:

matte er vanskelig

Posted: 15/11-2005 16:50
by Guest
Jeg har tentaemen i morra å det er så vanskelig med ligninger.... hater ligninger. det er så komplisert:S

Posted: 15/11-2005 17:35
by Guest
Synd at du blir tvunget til å gå på en vanlig skole. Det hadde nok vært bedre for deg med en mer praktisk utdannelse.

Studieteknikker

Posted: 15/11-2005 20:49
by saivert
Jeg synes man kunne fokusert mer på studieteknikker og noen teknikker for å gjøre forståelsen lettere for de som sliter med matte.

Jeg vet noen utenlandske nettsider og Høyskole i Agder har animasjoner som prøver å visualisere og forklare forskjellige matematiske problemstillinger (geometri for det meste, men man kan bruke geometri til å regne ut veldig mye).

Det hjelper heller ikke når man får konsentrasjonsvansker på grunn av at faget føles for tungt og man kommer inn i en vond sirkel. Man nedprioriterer (les: fortrenger) det som er tungt og vanskelig og velger heller å satse på det man takler.

Posted: 15/11-2005 21:21
by Guest
Hvis man jobber hardt med matematikk og resultatene uteblir, så burde man kanskje innse at man mangler evnene. Det er ingen skam. Ikke alle kan bli flinke i matematikk, og ikke alle kan bli flinke til å hoppe høyde.

Problemene oppstår når man tilpasser undervisningen etter de svakeste - hvilket er en lei tendens i Norge. Videre hjelper det lite at mange av dem som så vidt greier seg gjennom faget ender opp som mattelærere senere...

Tilpassing

Posted: 15/11-2005 22:46
by saivert
Greit nok at man bør fremheve de som yter best, men man må ikke glemme dem som sliter mest. Det er en fin balansegang her og ressursmangelen i Norsk skole er jo meget synlig. Jeg vill ikke gå innpå en videre skoledebatt her nå siden det jeg var ute etter var rene studeteknikker (er villig til å stå på for å klare å "få inn" matematikk i hodet).

Matematikk er også noe man kan trene seg opp til (samme som med spensttrening for å hoppe høyere), så jeg er litt uenig i deg der.
Det eneste er at jeg trenger å trene mye mer enn mange andre.

Så da overlater jeg ordet til dere eksperter innenfor studieteknikk.