Page 1 of 1

Herregud

Posted: 18/09-2012 11:14
by PeterGriffin
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elev ... d=10045834

Jeg får lyst til å grine... Er det rart læreryrket er lavstatus når kravene for å komme inn er så lave som de er?

Posted: 18/09-2012 11:32
by Nebuchadnezzar
Tja lærerhøyskolen har lave krav, men på NTNU, UIO og UIB er det andre boller. Her kreves master i hovedfaget, og minst 87.5 poeng i andrefaget for å undervise. Men dette angående lærere har da vært tatt på maaange ganger før på forumet.

Re: Herregud

Posted: 18/09-2012 11:36
by Emilga
VG wrote:- Dette er svært dårlig. Vi har havnet så lavt at det ikke er målbart dårligere. Nå må vi vente på at dette snur, sier Siqveland til VG.
Må si jeg har vært heldig med mine mattelærere opp gjennom tiden.

Posted: 18/09-2012 11:41
by Vektormannen
Nå er jo dette en typisk sensasjonell VG-artikkel, som nesten kan gi inntrykket av at studentene ikke kan regne med prosenter. Jeg tror neppe at prosentregning er "helt gresk" for lærerstudentene. Det er vel ikke å vite hva som skal gjøres de sliter med, men heller å utføre selve utregningen uten kalkulator. Det er ikke noe nytt at befolkningen har blitt dårligere i hode- og papirregning etter hvert som kalkulatorene har tatt over. Nå syns i alle fall jeg det er konseptene i matematikken som er viktig, ikke selve utregningen. (Men selvsagt bør alle kunne utføre enkle delestykker som 135/250.)

Posted: 18/09-2012 12:53
by malef
Litt overraskende at bare 57 % av sivilingeniørstudentene klarte regnestykket.

Posted: 18/09-2012 16:58
by drgz
malef wrote:Litt overraskende at bare 57 % av sivilingeniørstudentene klarte regnestykket.
Synes det er det mest suspekte her.

Posted: 18/09-2012 18:32
by Aleks855
Have no fear, UDL is here!

Hadde vært nice om flere folk bare visste at det fantes. Virker som folk bare gir opp på ting de ikke umiddelbart forstår ut fra boka.

Posted: 27/09-2012 21:54
by Dinithion
malef wrote:Litt overraskende at bare 57 % av sivilingeniørstudentene klarte regnestykket.
Det var vel det som sjokkerte meg mest i artikkelen også..

Posted: 28/09-2012 01:30
by Go_Rilla
Snart blir det som i afghanske barneskoler hvor elevene har høyere kompetanse og utdanning enn lærerne!!

YIPPI!!!!!

Posted: 28/09-2012 02:17
by Aleks855
Yung Paso wrote:Snart blir det som i afghanske barneskoler hvor elevene har høyere kompetanse og utdanning enn lærerne!!
Kilde? Dette skulle jeg likt å lese mer om.

Posted: 12/10-2012 15:18
by runarm
...en annen ting.....hvordan kan jeg enkelt forklare andre hvorfor 2+2x2 = 6...de fleste vil være uenig

Posted: 12/10-2012 15:31
by Aleks855
runarm wrote:...en annen ting.....hvordan kan jeg enkelt forklare andre hvorfor 2+2x2 = 6...de fleste vil være uenig
Regnerekkefølge! Alltid utfør multiplikasjonen før du adderer.

2 + 2 * 2 = 2 + 4 = 6

Posted: 12/10-2012 15:32
by Vektormannen
runarm wrote:...en annen ting.....hvordan kan jeg enkelt forklare andre hvorfor 2+2x2 = 6...de fleste vil være uenig
Det er rett og slett en konvensjon. For at alle skal tolke et matematisk uttrykk på samme måte er det viktig at vi har noen regler som sier hvilke operasjoner som skal skje først og sist. Det vi har blitt enige om er at man først skal regne ut eventeulle parenteser. Deretter potenser, så ganger og deler man, og til slutt pluss og minus.