Eksamensspørsmål - svar helst før mandag!
Posted: 19/05-2012 21:26
Nå er det fullt kjør før matteeksamen 2012, og mens jeg jobbet, kom jeg til å tenke på et par ting:
1. I en tekstoppgave [En fotball og en shorts koster 500kr. 2 fotballer og 3 shorts koster 1200kr. Hvor mye koster en fotball? Hvor mye koster en shorts?] brukte jeg likningssett som løsningsmetode. Det sto at jeg skulle begrunne svaret, men hvordan gjør jeg det? Begrunner jeg svaret ved å sette prøve på svaret?
I en annen liknende oppgave måtte jeg gjøre om målenheter, og deretter finne ut hvilket tall som var størst. Også her, måtte jeg begrunne svaret.
[Hvilken båt går raskest? (1 knop: 1,852 km/t 1 m/s: 3,6 km/t)
Båt A: 65 knop
Båt B: 100 km/t
Båt C: 30 m/s ]
Jeg ser ikke hvordan jeg kan begrunne svaret, med mindre det bare er å vise til utregningen.
2. Trekk sammen uttrykket: 7b+8a+2a-b
7b+8a+2a-b=10a+6 .. men skal jeg faktorise dette ned til 2(5a+3a) ? Blir litt usikker på hvor jeg skal "stoppe" og trekke sammen uttrykket.
3. Jeg har sett at avrunding varierer i praktiske oppgaver. (Altså om du skal runde opp eller ned.) Finnes det "regler" av noe slag for dette?
Et eksempel på en oppgave: Diameteren i en motorsylinder skal utvides. Høyden skal være 57,8 cm, og volumet skal ikke overstige 125 cm^3. Hvor stor kan diameteren maksimalt være?
..her kom jeg fram til at diameteren maksimalt kunne være 52,4875. Jeg rundet opp til 52,5, men jeg skulle tydeligvis ha rundet ned til 52,4.
En annen oppgave: På Stortinget må 2/3 av 169 personer være tilstede dersom Grunnloven skal endres. Hvor mange personer må være til stede dersom Grunnloven skal endres? .. her fikk jeg også et desimaltall: 112,66. Skal jeg runde opp eller ned? Selv ville jeg rundet opp, men jeg er usikker o:
Tusen takk på forhånd til svar! Blir veldig takknemlig! Er frustrerende å komme på slike spørsmål når man ikke har muligheten til å spørre på skolen ;(
1. I en tekstoppgave [En fotball og en shorts koster 500kr. 2 fotballer og 3 shorts koster 1200kr. Hvor mye koster en fotball? Hvor mye koster en shorts?] brukte jeg likningssett som løsningsmetode. Det sto at jeg skulle begrunne svaret, men hvordan gjør jeg det? Begrunner jeg svaret ved å sette prøve på svaret?
I en annen liknende oppgave måtte jeg gjøre om målenheter, og deretter finne ut hvilket tall som var størst. Også her, måtte jeg begrunne svaret.
[Hvilken båt går raskest? (1 knop: 1,852 km/t 1 m/s: 3,6 km/t)
Båt A: 65 knop
Båt B: 100 km/t
Båt C: 30 m/s ]
Jeg ser ikke hvordan jeg kan begrunne svaret, med mindre det bare er å vise til utregningen.
2. Trekk sammen uttrykket: 7b+8a+2a-b
7b+8a+2a-b=10a+6 .. men skal jeg faktorise dette ned til 2(5a+3a) ? Blir litt usikker på hvor jeg skal "stoppe" og trekke sammen uttrykket.
3. Jeg har sett at avrunding varierer i praktiske oppgaver. (Altså om du skal runde opp eller ned.) Finnes det "regler" av noe slag for dette?
Et eksempel på en oppgave: Diameteren i en motorsylinder skal utvides. Høyden skal være 57,8 cm, og volumet skal ikke overstige 125 cm^3. Hvor stor kan diameteren maksimalt være?
..her kom jeg fram til at diameteren maksimalt kunne være 52,4875. Jeg rundet opp til 52,5, men jeg skulle tydeligvis ha rundet ned til 52,4.
En annen oppgave: På Stortinget må 2/3 av 169 personer være tilstede dersom Grunnloven skal endres. Hvor mange personer må være til stede dersom Grunnloven skal endres? .. her fikk jeg også et desimaltall: 112,66. Skal jeg runde opp eller ned? Selv ville jeg rundet opp, men jeg er usikker o:
Tusen takk på forhånd til svar! Blir veldig takknemlig! Er frustrerende å komme på slike spørsmål når man ikke har muligheten til å spørre på skolen ;(