Page 1 of 1

oppgave fysikk

Posted: 22/04-2012 11:15
by sukk
får ikke til denne heller : elektronger blir akselerert av en elektrisk spenning på 45,5 V. deretter kommer elektronene inn i feltet mellom to horisontale 5,0 cm lange plater med en fart parallell med platene. spenningen mellom platene er 10 V, og avstanden mellom dem er 2 cm. regner med at feltet mellom platene er homogent. hvor stor fart har et elektron når det kommer inn i det elektriske feltet mellom platene?
svaret er :4, 0 * 10^6 m/s. noen som kan hjelpe med utregning? får det ikke til.

Posted: 22/04-2012 14:24
by Brahmagupta
Spenning er definert [tex]U=\frac{W}{q}[/tex].
I tillegg har man [tex]W=\Delta E_k[/tex]
Sett inn for arbeidet og løs for hastigheten.
Får du det til da?

Posted: 22/04-2012 14:56
by sukk
nei, prøvde et par utregninger, men ble ikke riktig. kunne du forklart med logikken bak det kanskje? jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør noen ting når jeg regner fysikk, følger bare de standard formelene, og så fort det kommer noe utenfor det skjønner jeg pent lite.

Posted: 22/04-2012 16:10
by Brahmagupta
I utgangspuntet har ikke elektronen noen fart, altså ingen kinetisk energi.
Spenning er definert som [tex]U=\frac{W}{q}[/tex], så ved å gjøre om på formelen får man [tex]W=qU[/tex]. Alt dette arbeidet går over til kinetisk energi for elektronet, så man kan sette
[tex]W=E_k[/tex]
[tex]qU=\frac12 mv^2[/tex]
Løser denne for v
[tex]v=\sqrt{\frac{2qU}{m}}=\sqrt{\frac{2\cdot 1,60\cdot 10^{-19}C\cdot 45,5V}{9,11\cdot 10^{-31}kg}} =3997804,008\frac{m}{s}\approx 4,0\cdot 10^{6}\frac{m}{s}[/tex]
Si ifra hvis noe var uklart :)

Posted: 22/04-2012 16:16
by sukk
skjønte litt mer når jeg så utregningen, det der hadde jeg aldri klart uten hjelp. må få satt meg mer inn i alt det der. takk for hjelp :)

Posted: 22/04-2012 19:26
by Brahmagupta
Fysikk 2 handler i hovedsak om manipulasjon av formler. Slik som denne oppgaven. Så det er viktig å ha grei kontroll på algebraen, og man må selvfølgelig også vite hvilke formler som skal benyttes.
Det er helt greit å ikke klare å utlede dette selv første gang man ser det, men nå som du har sett det vil det være til stor hjelp i lignende oppgaver.