statistikk
Posted: 16/04-2012 13:11
prøver igjen, noen som kunne hjulpet til med hvordan jeg skal regne ut dette ? har prøvd å finne det ut, men har ingen anelse om hvilke regler jeg skal bruke.
Et idrettslag ville prøve ut forskjellige intensive treningsmetoder for langdistanse, den ene fokuserte på intervalltrening (korte intervaller med maksimal innsats), den andre mer på langkjøring.
De gikk fram på følgende måte: 10 løpere ble valgt ut, alle løp et testløp over 10 km. Deretter ble 5 av løperne trukket ut til intervall, mens de 5 andre drev langkjøring. Etter 8 uker løp samtlige en ny 10 km (kalt etter trening).
Løper 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
T: L I I L L I I I L L
Tid testløp: 46:4 45:3 42:3 41:4 44:5 41:5 39:5 39:1 42:5 39:5
Tid et trening: 46:0 45:0 42:1 41:1 44:4 41:0 39:1 38:1 41:5 40:0
Tabell 1: Her står I for intervall, mens L står for langkjøring. Tid er gitt i minutter og sekunder slik at for eksempel 46:4 betyr 46 minutter og 40 sekunder
et: etter
T:treningsmetode
a) Kan du påvise at langkjøringsopplegget har positiv effekt?
Sett opp modellen du bruker og Estimer og tolk alle parametre i modellen.
Svar ved hypotesetest.
b) Dersom vi tester om intervalltrening har positiv effekt, får vi en P-verdi på 0,002.
Vis hvordan denne er regnet ut.
Forklar medlemmene av idrettslaget hva dette betyr
Hva blir konklusjonen på testen?
c) Kan du påvise at intervall og langkjøring har forskjellig effekt?
Sett opp modellen du bruker. Estimer og tolk alle parametre i modellen.
Svar ved et konfidensintervall.
I et større forsøk ble 100 personer trukket tilfeldig ut. Alle løp en 10 kilometer. Deretter ble det for hver person ved loddtrekning avgjort om vedkommende skulle prøve intervall eller langkjøring. Det ble trukket ut 50 til intervall og 40 av disse hadde framgang, mens det ble trukket ut 50 langkjøring, her hadde 35 framgang.
d) Lag et 95 % konfidensintervall for andelen som har framgang ved intervalltrening.
Forklar treneren hva dette konfidensintervallet betyr.
Bruk konfidensintervallet til å teste om intervalltrening har effekt
Et idrettslag ville prøve ut forskjellige intensive treningsmetoder for langdistanse, den ene fokuserte på intervalltrening (korte intervaller med maksimal innsats), den andre mer på langkjøring.
De gikk fram på følgende måte: 10 løpere ble valgt ut, alle løp et testløp over 10 km. Deretter ble 5 av løperne trukket ut til intervall, mens de 5 andre drev langkjøring. Etter 8 uker løp samtlige en ny 10 km (kalt etter trening).
Løper 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
T: L I I L L I I I L L
Tid testløp: 46:4 45:3 42:3 41:4 44:5 41:5 39:5 39:1 42:5 39:5
Tid et trening: 46:0 45:0 42:1 41:1 44:4 41:0 39:1 38:1 41:5 40:0
Tabell 1: Her står I for intervall, mens L står for langkjøring. Tid er gitt i minutter og sekunder slik at for eksempel 46:4 betyr 46 minutter og 40 sekunder
et: etter
T:treningsmetode
a) Kan du påvise at langkjøringsopplegget har positiv effekt?
Sett opp modellen du bruker og Estimer og tolk alle parametre i modellen.
Svar ved hypotesetest.
b) Dersom vi tester om intervalltrening har positiv effekt, får vi en P-verdi på 0,002.
Vis hvordan denne er regnet ut.
Forklar medlemmene av idrettslaget hva dette betyr
Hva blir konklusjonen på testen?
c) Kan du påvise at intervall og langkjøring har forskjellig effekt?
Sett opp modellen du bruker. Estimer og tolk alle parametre i modellen.
Svar ved et konfidensintervall.
I et større forsøk ble 100 personer trukket tilfeldig ut. Alle løp en 10 kilometer. Deretter ble det for hver person ved loddtrekning avgjort om vedkommende skulle prøve intervall eller langkjøring. Det ble trukket ut 50 til intervall og 40 av disse hadde framgang, mens det ble trukket ut 50 langkjøring, her hadde 35 framgang.
d) Lag et 95 % konfidensintervall for andelen som har framgang ved intervalltrening.
Forklar treneren hva dette konfidensintervallet betyr.
Bruk konfidensintervallet til å teste om intervalltrening har effekt