Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.
	Moderators:  Vektormannen , espen180 , Aleks855 , Solar Plexsus , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa 
			
		
		
			
				
																			
								Robinjohansen 											 
						Pytagoras 			
		Posts:  10  		Joined:  14/03-2012 17:48 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 17:55  
			
			
			
			
			Hei! Har en naturfagsoppgave jeg trenger hjelp med. Det er om akselerasjon.. 
Oppgaven: 
Cathrine går til skolen. Hun ser at hun har dårlig tid, og setter opp farten. Akselerasjonen har vært 1m/s^2.
Hun akselererte i 1.5 s, hvor mye økte hun farten?
Har prøve i morgen om dette, så trenger å lære meg dette fort 
 (14.03.12)
 
            
			
													
					Last edited by 
Robinjohansen  on 14/03-2012 18:42, edited 1 time in total.
									
 
			
									problemer med å fortså matematikk..
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Aleks855 											 
						Rasch 			
		Posts:  6874  		Joined:  19/03-2011 15:19 		
		
																Location:  Trondheim 
							
							
				Contact: 
				
			 
				
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 18:04  
			
			
			
			
			[tex]\Delta V = at = 1\frac{m}{s^2} \ \cdot \ 1.5s \ = \ 1.5\frac{m}{s}[/tex] 
 
Dette er endringen i farta. Den er gitt ved akselerasjon ganget med hvor lenge den pågikk.
            
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Robinjohansen 											 
						Pytagoras 			
		Posts:  10  		Joined:  14/03-2012 17:48 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 18:11  
			
			
			
			
			Aleks855 wrote: [tex]\Delta V = at = 1\frac{m}{s^2} \ \cdot \ 1.5s \ = \ 1.5\frac{m}{s}[/tex] 
 
Dette er endringen i farta. Den er gitt ved akselerasjon ganget med hvor lenge den pågikk.
Takk 
 Så hvis jeg skal skrive en utregning skriver jeg bare 1x1,5= Hun økte farten med 1,5m/s?
 
            
			
									
									problemer med å fortså matematikk..
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								fuglagutt 											 
						Fermat 			
		Posts:  779  		Joined:  01/11-2010 12:30 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 18:17  
			
			
			
			
			Robinjohansen wrote: Aleks855 wrote: [tex]\Delta V = at = 1\frac{m}{s^2} \ \cdot \ 1.5s \ = \ 1.5\frac{m}{s}[/tex] 
 
Dette er endringen i farta. Den er gitt ved akselerasjon ganget med hvor lenge den pågikk.
Takk 
 Så hvis jeg skal skrive en utregning skriver jeg bare 1x1,5= Hun økte farten med 1,5m/s?
Jeg ville nok hatt med benevning 
 
            
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Robinjohansen 											 
						Pytagoras 			
		Posts:  10  		Joined:  14/03-2012 17:48 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 18:20  
			
			
			
			
			fuglagutt wrote: Robinjohansen wrote: Aleks855 wrote: [tex]\Delta V = at = 1\frac{m}{s^2} \ \cdot \ 1.5s \ = \ 1.5\frac{m}{s}[/tex] 
 
Dette er endringen i farta. Den er gitt ved akselerasjon ganget med hvor lenge den pågikk.
Takk 
 Så hvis jeg skal skrive en utregning skriver jeg bare 1x1,5= Hun økte farten med 1,5m/s?
Jeg ville nok hatt med benevning 
Ja, men den jeg sliter å forstå 
 den der likninga han skrev forsto jeg lite av, bortsett fra av at han gangen 1 med 1,5..
 
            
			
									
									problemer med å fortså matematikk..
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Aleks855 											 
						Rasch 			
		Posts:  6874  		Joined:  19/03-2011 15:19 		
		
																Location:  Trondheim 
							
							
				Contact: 
				
			 
				
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 18:27  
			
			
			
			
			Litt enklere sagt: [tex]V = at[/tex] 
 
Farta er lik akselerasjon ganget med hvor lenge akselerasjonen pågikk. 
 
Den trekanten benevner bare "endring" i V, altså hvor mye farta endret seg. 
 
[tex]V = at[/tex] er en av de fundamentale likningene når det kommer til strekning, fart og akselerasjon. 
 
Her var akselerasjonen (a) lik 1 og tida den pågikk (t) var 1.5s.
            
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Robinjohansen 											 
						Pytagoras 			
		Posts:  10  		Joined:  14/03-2012 17:48 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 18:28  
			
			
			
			
			Aleks855 wrote: Litt enklere sagt: [tex]V = at[/tex] 
 
Farta er lik akselerasjon ganget med hvor lenge akselerasjonen pågikk. 
 
Den trekanten benevner bare "endring" i V, altså hvor mye farta endret seg. 
 
[tex]V = at[/tex] er en av de fundamentale likningene når det kommer til strekning, fart og akselerasjon. 
 
Her var akselerasjonen (a) lik 1 og tida den pågikk (t) var 1.5s.
Nå fikk jeg en forklaring på tegnene ja! Tusen takk  
 
            
			
									
									problemer med å fortså matematikk..
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Robinjohansen 											 
						Pytagoras 			
		Posts:  10  		Joined:  14/03-2012 17:48 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 18:31  
			
			
			
			
			Men jeg hadde en til oppgave jeg bare lurte på om jeg har gjort rett! 
 
Per jogger. Han øker farten fra 3m/s til 5m/s. Akselerasjonen har vært 0,5m/s^2. Hvor lenge varte akselerasjonen? 
 
5m/s - 3m/s = 2  
2x0,5 = 1.. Er 1 svaret på hvor lenge den varte? Eller har jeg gjort feil?
            
			
									
									problemer med å fortså matematikk..
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Aleks855 											 
						Rasch 			
		Posts:  6874  		Joined:  19/03-2011 15:19 		
		
																Location:  Trondheim 
							
							
				Contact: 
				
			 
				
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 18:45  
			
			
			
			
			Her kan du snu formelen jeg nevnte. 
 
[tex]V = at \ \Right \ t=\frac{V}{a}[/tex] 
 
Du vet hva [tex]a[/tex] og [tex]V[/tex] er i dette tilfellet. Får du det til nå?
            
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Robinjohansen 											 
						Pytagoras 			
		Posts:  10  		Joined:  14/03-2012 17:48 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 18:52  
			
			
			
			
			Aleks855 wrote: Her kan du snu formelen jeg nevnte. 
 
[tex]V = at \ \Right \ t=\frac{V}{a}[/tex] 
 
Du vet hva [tex]a[/tex] og [tex]V[/tex] er i dette tilfellet. Får du det til nå?
Ikke egentlig :/ Lurte bare på om svaret ble 1..
 
            
			
									
									problemer med å fortså matematikk..
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								fuglagutt 											 
						Fermat 			
		Posts:  779  		Joined:  01/11-2010 12:30 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 19:00  
			
			
			
			
			Robinjohansen wrote: Aleks855 wrote: Her kan du snu formelen jeg nevnte. 
 
[tex]V = at \ \Right \ t=\frac{V}{a}[/tex] 
 
Du vet hva [tex]a[/tex] og [tex]V[/tex] er i dette tilfellet. Får du det til nå?
Ikke egentlig :/ Lurte bare på om svaret ble 1..
 
[tex]V = at \ \Right \ t=\frac{V}{a}[/tex]
[tex] t = \frac {5m/s - 3m/s}{0,5m/s^2}=\frac{2m/s}{0,5m/s^2}[/tex]
Ser du hvordan løsningen blir på dette?
 
            
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Robinjohansen 											 
						Pytagoras 			
		Posts:  10  		Joined:  14/03-2012 17:48 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 19:04  
			
			
			
			
			fuglagutt wrote: Robinjohansen wrote: Aleks855 wrote: Her kan du snu formelen jeg nevnte. 
 
[tex]V = at \ \Right \ t=\frac{V}{a}[/tex] 
 
Du vet hva [tex]a[/tex] og [tex]V[/tex] er i dette tilfellet. Får du det til nå?
Ikke egentlig :/ Lurte bare på om svaret ble 1..
 
[tex]V = at \ \Right \ t=\frac{V}{a}[/tex]
[tex] t = \frac {5m/s - 3m/s}{0,5m/s^2}=\frac{2m/s}{0,5m/s^2}[/tex]
Ser du hvordan løsningen blir på dette?
Ja, så jeg skal dele 2m/s med 0,5m/s^2? Da blir jo svaret 4s.
 
            
			
									
									problemer med å fortså matematikk..
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								fuglagutt 											 
						Fermat 			
		Posts:  779  		Joined:  01/11-2010 12:30 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 19:19  
			
			
			
			
			Riktig. Og du ser hvordan formlene stemmer med benevningene (Du får sekunder som resultat)?
Det er viktig å forstå disse formlene intuitivt da de er grunnlag for mye annet innen både matematikk og fysikk 
 
            
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Robinjohansen 											 
						Pytagoras 			
		Posts:  10  		Joined:  14/03-2012 17:48 		
		
						
						
		 
		
						
																			
							
						
																	  14/03-2012 19:24  
			
			
			
			
			fuglagutt wrote: Riktig. Og du ser hvordan formlene stemmer med benevningene (Du får sekunder som resultat)?
Det er viktig å forstå disse formlene intuitivt da de er grunnlag for mye annet innen både matematikk og fysikk 
Trur svaret skulle være i sekunder da spørsmålet er hvor lenge akselerasjonen varte 
 Men tusen takk til alle som har svart og fått meg til å fortså disse oppgavene! Da er det bare å satse på det beste imorgen på prøven 
 
            
			
									
									problemer med å fortså matematikk..
						 
		 
				
		
		 
	 
	
			
		
		
			
				
																			
								Aleks855 											 
						Rasch 			
		Posts:  6874  		Joined:  19/03-2011 15:19 		
		
																Location:  Trondheim 
							
							
				Contact: