Page 1 of 2
					
				diskret matte
				Posted: 13/09-2005 19:37
				by grim
				Ser på bitstrenger av lengde 10, altså 10 bit på rekke eg; 1111110011
vel, første spørsmålet tror jeg at jeg har rett, i hvor mange bitstrenger av lengden 10 det er totalt. Dette er vel 2^10 = 1024
men, hvo mange bitstrenger av lengden 10 finnes det med kun 2 vilkårlige plasser med 0 'ere ? eg: 1110011111 
finnes det en enkel algoritme for dette?
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 19:54
				by LGO
				Du kan bruke binomialkoeffisienten her. Det finnes altså 10 muligheter, og av disse skal 2 av dem være nuller. Da får du (10 2) = (10*9)/(2*1) = 45 forskjellige slike strenger. 
Første oppgaven har du helt rett på. 

 
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 20:09
				by grim
				takk, nå begynner jeg og skjønne dette. men det svirrer fortsatt to formler i hodet mitt, jeg ser du kun ganger n * (n-1) / 1*k her .. ser også en formel som er slik: n!/((n-k)!*k!)
Hva er forskjellen, og hvordan kan dette være greit og bruke når man for eksempel skal finne koffesienter til (x+y)^452 (eksempelvis)
tusen hjertlig for svar
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 20:21
				by LGO
				Ja, jeg regner (n * (n - 1)) / k!, men dette vil bare være riktig når k = 2. Dersom k = 3, får jeg (n*(n-1)*(n-2)/k!. 
Dersom k = 4, får jeg (n*(n-1)*(n-2)*(n-3))/k! osv...
n!/((n-k)!*k!) er den generelle formelen, og gjelder uansett verdi på k. Jeg prøvde å forklare dette i et svar på et annet innlegg du har lagt inn også.
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 20:30
				by grim
				takk så meget, fikk en del oppklarninger der. Det enkleste følte jeg ble den generelle formelen. Foresten rart vi har obligatorisk oppgave i dette vi ikke har hatt om på forelesninger :S
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 20:36
				by LGO
				Glad jeg kunne hjelpe. 

 Hva slags utdanning tar du?
Kan hende at de gir en slik oppgave fordi de begynner å snuse på binominalkoeffisienten alt på ungdomsskolen, og 1. kl videregående er det pensum. Kanskje de tar det som en repetisjon av stoff de regner med at dere alt kan?
 
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 20:39
				by grim
				Tar datasikkerhetutdanning, og gikk et forkurs i matte fysikk og kjemi i fjor (Uten at jeg egentlig trengte det pga at de forandra reglene det samme året til at datasikkerhet kun trenger 2mx , noe jeg har) men det var et fint oppfriskningsår. Forkurs er jo beregnet til å ta for seg ting som kan dukke opp på ingniørutdanning. Mener og tror at datasikkerhetutdanning å universitet er en ingeniørutdanning 

 (skal prøve meg på en mastergrad) 
Har ikke vært borti dette på vgs eller forkurs før, men mulig de har skjerpa pensum litt etter jeg gikk ut av u.skolen. Tror ikke engang vi så på cos,sin osv da engang!
 
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 20:44
				by LGO
				Det har skjedd mye med pensumet, og spesielt i sannsynlighet. Nå starter de faktisk med sannsynlighetsregning på høsten i 3. klasse! Jeg hadde så godt som ingenting sannsynlighet i videregående, men nå er det en ganske stor del av pensumet. Ikke rart om du blir litt overrasket over slik oppgaver da, men de som kommer rett fra videregående, har nok en del erfaring med det. 
Forresten... glemte en liten spesifikasjon. Jeg brukte egentlig også den generelle formelen da jeg regnet ut binominalkoeffisienten, jeg skrev bare ikke alle mellomleddene. Når du blir vant med å regne med den, er det bare bortkastet tid, men greit inntil du har forståelsen for den. 
Lykke til med studiene! Da vet jeg hvem jeg skal hyle på med tiden om jeg har problemer med pc-en...hehe
 
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 20:48
				by grim
				er vel mere i retning spesifisering innen kryptografi, finne nye løsninger på hvordan man kan utføre diverse tjenester (eksempelvis banktransaksjoner med visa o.l) på en sikrere og mer anonym måte ved hjelp av kryptering og liknende. 
Virussiden innenfor datasikkerhet er såpass godt oppdatert i dag 

 
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 21:03
				by LGO
				Isj... kan jeg ikke utnytte deg en gang? *sukker*  

 
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 21:08
				by grim
				vel, har du et dataproblem, kan det o hende jeg kan fixe det uansett. Er det et hardware problem kan det dog bli vanskelig siden jeg ikke er god på elektronikk, men software problemer kanskje 

 (ikke mye programmeringsmessig dog) men det var en digresjon 
Uansett, tilbake til litt diskret matte: Hvis jeg skal finne ut hvor mange bit strenger som 
ender på 0, kan jeg rett og slett bare annta at de 10 "spottene" med 1 eller 0 er blitt til 9 "spotter og annta at den tiende "spotten"alltid er 0 (altså en valgmulighet) og da si at  svaret 2^9 = 512 mulige kombinasjoner
Syntes dette hørtes litt mye ut egentlig, men kommer ikke på andre måter å se dette på?
 
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 21:10
				by Guest
				LGO skreiv: "Nå starter de faktisk med sannsynlighetsregning på høsten i 3. klasse!" Har dei gått så langt tilbake med pensum no? Etter som eg veit har dei gått innom dette mykje tidlegare før.
			 
			
					
				
				Posted: 13/09-2005 21:24
				by LGO
				Jeg snakker om 8-åringer i grunnskolen... Ikke videregående.
			 
			
					
				
				Posted: 20/09-2005 17:25
				by grim
				grim wrote:
Uansett, tilbake til litt diskret matte: Hvis jeg skal finne ut hvor mange bit strenger som ender på 0, kan jeg rett og slett bare annta at de 10 "spottene" med 1 eller 0 er blitt til 9 "spotter og annta at den tiende "spotten"alltid er 0 (altså en valgmulighet) og da si at  svaret 2^9 = 512 mulige kombinasjoner
quoter meg selv her, men hvordan angriper jeg denne oppgaven jeg skisserer 

 
			 
			
					
				
				Posted: 20/09-2005 22:47
				by LGO
				Jepp, det blir riktig. Beklager at jeg overså det spørsmålet. Noen ganger er det enkle det beste. 
