Page 1 of 1

Divisjon av brøk

Posted: 07/07-2010 14:31
by Calus
Hei!

Jeg er ny her, men fant ikke noe tråd hvor dette var postet før.

Jeg lurte på hvorfor man i divisjon av brøk snur divisors teller og nevner for så å multiplisere?
Image

Jeg forstår at dette er en del av formelen og brukes for å få riktig svar på oppgaven, det jeg ikke forstår er hvorfor dette skjer. Jeg tror det ble forsøkt forklart med dette

Image

Men jeg forsto det heller ikke der.

Posted: 18/07-2010 19:05
by Chippy
Hallo! Lenge lurte jeg på det samme, og de... Slappe lærerne mine sa at det bare var sånn, men så, etter at jeg begynte å like matte ordentlig forstod jeg det.

Ok, la oss først kalle tallene a b c og d.
Greit, lets prove that a/b : c/d = a/b * d/c

Forestill deg at vi først ganger a/b med 1 først og deretter deler på c/d.
Svaret blir det samme, ikke sant?

a/b * 1 : c/d

vi glemmer a/b litt og ser på 1 / (c/d)
( grunnen til at jeg endret tegne fra : til / er siden jeg syns det blir enklere da.)

du vet at hvis man ganger telleren og nevneren i en brøk blir svaret det samme? Lets do that here

vi ganger 1 med d. Det blir d. Vi ganger c/d med d som blir c. Da har vi d/c.

Lets putte det sammen me a/b.

Vi får a/b * d/c

håper jeg ikke forvirret deg for mye, bare spør om det er noe mer du ikke skjønner:D

Posted: 18/07-2010 20:32
by Karl_Erik
Dette er selvfølgelig helt riktig, men bare for å illustrere med LaTeX:

[tex]\frac a b : \frac c d = \frac a b \cdot \frac 1 {\frac c d} = \frac a b \cdot \frac {1 \cdot d} {\frac c d \cdot d} = \frac a b \cdot \frac d c[/tex]

Posted: 14/08-2010 23:51
by evigoptimist
Bevisene over er riktige, men kanskje ikke så lett å forstå for en ungdomsskoleelev. Forsøker derfor på en litt enklere forklaring.

Vi trenger en situasjon hvor vi trenger divisjon. For eksempel å finne gjennomsnittsfarten. (km/t)

Vi kjører 40 km på 2 timer, altså 40 : 2 = 20 km/t
Vi kjører 60 km på 1,5 timer, altså 60 : 1,5 = 40 km/t

EKS 1: Med brøk: Vi kjører 40 km på en halv time 40 : (1/2) = 80 km/t
Svaret får vi ved å snu den siste brøken på hodet og gjøre om til ganging. 40 * 2 = 80

EKS 2: Vi kjører 40 km på 40 minutter, 40 minutter = 2/3 time.
40 : (2/3) = 60 km/t. Svaret får vi ved å snu brøken på hodet å gjøre om til ganging - altså 40 * 3/2.

Ofte er det lettere å skjønne regelen med slike eksempler.

EKS 1 igjen: 40 km = 1/2 time. Gang med to på begge sider
80 km = 1 time.
Svaret blir 80 km/t. Svaret fant vi ved å gange med to.

EKS 2 igjen: 40 km = 2/3 time (40 min). Gang med tre på begge sider
120 km = 2 timer (120 min). Del på 2 på begge sider
60 km = 1 time. Svaret blir 60 km/t.
Svaret fant vi ved å gange med tre og dele med to

Hvis vi tenker på divisjon med brøk på denne måten er det kanskje lettere å få forståelse for hva det egentlig det er vi gjør. I hvert fall synes jeg det. Har prøvd å få ungdomsskoleelever å forstå dette, men de færreste tar det med en gang så ikke fortvil, det blir mer intuitivt med øvelse.

NYTT EKSEMPEL
1/2 delt på 1/4 gir svaret 2. Noen eksempler på regnehistorier som gir dette regnestykket kan for eksempel være:
- Du sykler 1/2 km på 1/4 time (15 min). = Gjennomsnittsfarten er 2 km i timen
- Du har et 1/2 meter langt tau og skal DELE det i biter som er 1/4 meter langt (25cm). = Hvor mange biter du får 2
- Du har en 1/2 liter brus, og skal helle det over på flasker som rommer 1/4 liter. Svaret er 2 flasker.

1/2 : 1/4 = (snu den siste brøken)
1/2 * 4 = 4/2 = 2