Page 1 of 2
Likninger
Posted: 19/02-2009 19:08
by mari15
Hei. Kan noen hjelpe meg med en matte oppgave?
5x-2=2x+4
husker ikke kordan man skulle gjøre det :? Håper noen av dokker kan hjelpe meg.
Posted: 19/02-2009 19:18
by tmsn
Det som er veldig viktig å huske på i en likning er at du kan trekke fra og legge til hva du vil, men da må du huske å gjøre det på begge sider av likhetstegnet.
Så først prøver du å samle alle x-ledd på den ene siden, og vanlige tall på den andre siden av likhetstegnet.
5x - 2 = 2x + 4 - Hvordan blir det her?
Jo vi vil samle alle x ledd så da trekker vi vekk 2x på begge sider.
Slik at vi får 5x - 2x - 2 = 2x - 2x + 4, 2x vil da gå mot hverandre på høyre side slik at du får 0 x'er på høyre siden og 3x(5x-2x) på venstre siden
3x - 2 = 4 - Samme opperasjonen gjør du med tallene..
Klarer du resten selv?
Posted: 19/02-2009 19:23
by mari15
Det ble litt for vanskelig for meg å skjønne den. :?
Kan noen hjelpe meg å forklare den på litt enklere måte?
Posted: 19/02-2009 19:33
by meCarnival
Hva er det du ikke forstår da?
Posted: 19/02-2009 19:36
by tmsn
hva er det du ikke skjønner da?
Kanskje si det på en annen måte som du er mer vandt til.
Vi er ute etter å finne hvilket tall som gjemmer seg bak x.
Vi må da samle alle alt som har x i seg.
5x - 2 = 2x + 4, for å samle x-leddene så flytter du over 2x til andre siden av likhetstegnet, men da må du HUSKE å bytte fortegn. Samme gjør du med tallene. Flytter 2 tallet over, husk bytt fortegn. Da får du:
5x-2x = 4 + 2 ... Prøv å se her hva som er forskjellen fra utgangspunktet ditt og det som er gjort.
Videre får jeg:
3x = 6, Nå vet vi hvor mye 3x er det samme som. Men vi vil vite hvor mye x er. Da deler vi på 3, gjør opperasjonen på begge sider av likhetstegnet får da
3x/3 = 6/3
x = 2
Posted: 19/02-2009 19:42
by mari15
det blir for komplisert!
Kan ikke dokker bare skrive kordan oppgaven går ut på?
Bare regnestykket. Det blir skrevve for mye mellom alt der.
vis dokker skjønner ka jeg mener ;-)
Posted: 19/02-2009 19:50
by tmsn
5x - 2 = 2x + 4
5x - 2x = 4 + 2
3x = 6
x = 2
Hensikten er at du må skjønne hva som blir gjort her, viss ikke gjør jeg deg bare en bjørnetjeneste

Posted: 19/02-2009 19:56
by meCarnival
Ja du må jo lese og forstå bakgrunnen for hvordan likninger løses da!
Kommer en ny likning så plutselig så skjønner du ikke hva du skal gjøre for å løse den siden vi gjorde denne oppgaven for deg...
Ta å les i læreboka di og spørr oss spesifikt hva du ikke forstår rundt vanlige likninger...
Posted: 19/02-2009 20:51
by mari15
Skjønne jo at æ må lese det, men det her ka jeg gjorde nu må leveres imorra. Så hadde litt hastverk, skal nokk gjøre det bedre neste gang ;-)
Takk for hjelpen
Posted: 19/02-2009 20:52
by mari15
Men æ skjønte ikke kordan svaret kunne bli 2... heehe
Posted: 19/02-2009 21:02
by meCarnival
du har 4x og de 4x'ne er lik totalt 40
[tex]4x = 40[/tex]
Da deler vi på antall x'r vi har og finner verdien for kun EN x. og da må vi dele på antallet som her er 4..
[tex]4x = 40[/tex]
[tex]\frac{4x}{4} = \frac{40}{4}[/tex]
[tex]x = 10[/tex]
Posted: 19/02-2009 21:11
by tmsn
At svaret blir 2 har formelt sett ingen betydning..
Det er viktigere å forstå opperasjonene som gjøres for at vi kommer fram til svaret.. Jeg er dessverre ingen pedagog, men du må nesten prøve å si oss hva du tenker når du løser en likning. Hele prinsippet går ut på å finne hva x skal være. Du må hele tiden ha klart for deg at x er et tall, og det er den verdien vi skal finne..
Hvilken klasse går du i?
Posted: 20/02-2009 00:26
by Sindre0693
Du kan si det sånn da at x er et ukjent tall som du skal finne ut. F.eks som vist over.
4x=40
Her har du 4x som betyr 4 gange med x er lik 40
Altså for å finne ut hva x er må du bruke flytt og bytt metoden eller balanse metoden. Jeg viser bare flytt og bytt fordi jeg ikke har så mye tid.
(Bruker deletegn ( : ) istedenfor brøkstrek i tilfelle du har problemer med brøk.)
Flytt og bytt:
4x=40
x=40:4
x=10
Her vil du da flytte over x og når du flytter gange over likhets tegnet blir gange til dele. Her deler du da 40 delt på 4 som er 10. Det vil si at x(den ukjente) er 10. Så for å se om dette er riktig kan du da bytte ut x med 10.
4*10=40
Posted: 20/02-2009 16:23
by mari15
Jeg går i 9ende. xD
Posted: 20/02-2009 17:47
by meCarnival
har du skjønt alt nå eller hittil? Står god forklart i matteboka di også antar jeg, ser på eller studer eksempler og se hva de gjør steg for steg nedover
