Page 1 of 2
					
				Forvirret av karaktererskalaen
				Posted: 27/09-2008 18:23
				by Matte-X
				
			 
			
					
				
				Posted: 27/09-2008 18:35
				by Stone
				Vel, 1 er dårligst, og 6 er best.
I tillegg så er f.eks 3+, bedre enn både 3- og 3.
 

 
			
					
				
				Posted: 27/09-2008 18:43
				by 2357
				6  	 
6- 	 
6/5 	 
5/6 	 
5+ 	 
5 	 
5- 	 
5/4 	 
4/5 	 
4+ 	 
4 	 
4- 	 
4/3 	 
3/4 	 
3+ 	 
3 	 
3- 	 
3/2 	 
2/3 	 
2+ 	 
2 	 
2- 	 
2/1 	 
1/2 	 
1+ 	 
1 	 
1-
Ikke levert - ikke grunnlag
			 
			
					
				Re: HJELP, karakter, PLEAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!
				Posted: 12/10-2008 15:36
				by mtc
				
karakter 1 er dårligst karakter 6 er best
 
			 
			
					
				
				Posted: 14/10-2008 01:16
				by solhoff
				karakterer som 4/5, 5/4, 6/5 osv brukes ikke. 1 er stryk.. det finnes ikke stryk - og stryk +.
			 
			
					
				
				Posted: 14/10-2008 01:54
				by Gommle
				Jeg har selv fått både 6+ og 1+, så noen lærere bruker det.
			 
			
					
				
				Posted: 14/10-2008 19:49
				by Realist1
				Har fått både 6-, 1+, 4/5 og 5/4.
			 
			
					
				
				Posted: 14/10-2008 19:51
				by 2357
				På en vanlig prøve kan du få ganske mye rart. På standpunkt er det vel bare hele karakterer, siden alt går på snitt her - og du trenger bare de hele karakterene for å regne snittet.
			 
			
					
				
				Posted: 05/11-2008 21:06
				by solhoff
				Kan være at noen lærere bruker "skråstrek-karakterer"  på en prøve for å vise om du er på tur opp eller ned. Men lærere som bruker 1- eller + har misforstått. 1 er stryk, så enkelt er det. Hvis alt er perfekt uten noe å trekke for er det 6. derfor har lærere som bruker 6+ også misforstått. Hvorvidt man skal skal bruke 6- kan diskuteres, vet at noen gjør det, men i utgangspunktet er en sekser en sekser.
I standpunkt benyttes, som allerede nevnt, kun hele karakterer.
			 
			
					
				
				Posted: 05/11-2008 21:08
				by mathme
				2357 wrote:6  	 
6- 
6/5 	 
5/6 	 
Ikke levert - ikke grunnlag
Jeg trodde 6/5 var høyere enn 6-  

 
			
					
				
				Posted: 05/11-2008 21:10
				by mathme
				På en bioloi prøve engang, hadde lærern fjernet en oppgave da hun la merke til at ingen i klassen (bortsett fra meg) hadde svart på det.
Så jeg fikk 6+.
			 
			
					
				
				Posted: 05/11-2008 21:18
				by 2357
				6- er en svak sekser, mens 6/5 er en sekser som heller mot en femmer. Det er i hvertfall definert slik, hvorfor aner jeg ikke. Hadde satt stor pris på det om vi utvidet karakterskalaen og fjernet halve karakterer.
			 
			
					
				
				Posted: 05/11-2008 22:45
				by Karl_Erik
				Karakterskalaen vår har blitt så merkelig fordi lærere vegrer seg for å ta beslutninger. Kanskje er det vanskelig å vurdere om noen skal ha fem eller seks. Da kan de gi dem 5/6. Eller eventuelt 6/5. Har også sett 5+/6 eller 6-/5. Er læreres måte å si "det er denne kategorien du passer inn i, men du ligger i det øvre/nedre sjiktet" på. Så, når differensieringen deres igjen har blitt standard må de lage nye inndelinger. Hadde vært fint om vi bare satte opp en skala på 20 karakterer og ble enige om å bare bruke dem, men det kommer vel alltid til å finnes n+, n- og n/n-1 samme hvor fin vi gjør inndelingen.
			 
			
					
				
				Posted: 09/11-2008 00:27
				by Thales
				Karl_Erik wrote:Karakterskalaen vår har blitt så merkelig fordi lærere vegrer seg for å ta beslutninger. Kanskje er det vanskelig å vurdere om noen skal ha fem eller seks. Da kan de gi dem 5/6. Eller eventuelt 6/5. Har også sett 5+/6 eller 6-/5. Er læreres måte å si "det er denne kategorien du passer inn i, men du ligger i det øvre/nedre sjiktet" på. Så, når differensieringen deres igjen har blitt standard må de lage nye inndelinger. Hadde vært fint om vi bare satte opp en skala på 20 karakterer og ble enige om å bare bruke dem, men det kommer vel alltid til å finnes n+, n- og n/n-1 samme hvor fin vi gjør inndelingen.
Jeg som studerte i Spania for to år tilbake husker at der hadde vi fra 0 til 10, med 1 desimal i tallet(for eks 7,5), og noen ganger to desimaler, i tilfellene 0,25 og 0,75,  men standpunktkarakterene var alltide hele tall
 
			
					
				
				Posted: 11/11-2008 15:31
				by Karl_Erik
				Spør du meg hadde noe slikt vært et mye mer oversiktlig system. I dag må lærere og elever spørre seg om avstanden mellom f.eks. 3/4 og 3+ er like stor som avstanden mellom 3+ og 4 uten å komme i nærheten av store problemer som hva gjennomsnittet av 3/4, 5/4, 4/5, 2++ og 5-- skal bli.