Hva vil det si at en populasjonsmatrsie har en determinant ulik 0?
Eventuelt hva er spesielt ved at den er 0?
Jeg tror de som stilte spørsmålet er ute etter noe karakteristisk ved matrisa som f.eks at befolkningen hverken avtar eller vokser, eller noe i den dur.
PS.(Jeg trenger ikke hjelp med å regne ut determinanten...det kan jeg. Det jeg sliter med er å se hvilken praktisk betydning determinanten har for populasjonen)
Determinanten til en populasjonsmatrise ulik 0
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Veit ikke om dette hjelper deg.
Populasjonsmatrisa (A) di beskriver vel et likningssystem. Hvis determinanten er ulik null, det(A) [symbol:ikke_lik] 0, har iallfall likningssystemet løsning.
Populasjonsmatrisa (A) di beskriver vel et likningssystem. Hvis determinanten er ulik null, det(A) [symbol:ikke_lik] 0, har iallfall likningssystemet løsning.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
"Pupulasjonsmatrise" var kanskje litt løst definert.
Mente Overgangsmatrise, altså om man har en populasjon beskrevet av en vektor R, vil R*Overgangsmatrisa beskrive populasjonen ved nesten tidsenhet.
Denne overgangsmatrisa har determinant ulik 0. Men hva i huleste skulle det si for noe vettugt?
For å gjengi oppgaven nøyaktig står det:
"Kan du gi en tolkning
av at en populasjonsmatrise har determinant forskjellig fra 0?"
Mente Overgangsmatrise, altså om man har en populasjon beskrevet av en vektor R, vil R*Overgangsmatrisa beskrive populasjonen ved nesten tidsenhet.
Denne overgangsmatrisa har determinant ulik 0. Men hva i huleste skulle det si for noe vettugt?
For å gjengi oppgaven nøyaktig står det:
"Kan du gi en tolkning
av at en populasjonsmatrise har determinant forskjellig fra 0?"
Ok, nå har jeg skribla og forska litt på et ukjent antall matriser.
Er jeg inne på noe om jeg sier at forholdet mellom de forskjellige populasjonsdelene vi holder styr på, vil være forskjellig for hver gang vi ganger med matrisen, da vektorene som matrisen utgjør ikke er paralelle?
Er jeg inne på noe om jeg sier at forholdet mellom de forskjellige populasjonsdelene vi holder styr på, vil være forskjellig for hver gang vi ganger med matrisen, da vektorene som matrisen utgjør ikke er paralelle?