La hund 1# være i punkt (0,-1), og alle hundene holde en hastighet på én koordinatenhet per tidsenhet.
Etter symmetrien vil alltid hundene forholde seg til hverandre slik at de danner hjørnene i et kvadrat. Tegn en sirkel om kvadratet, og som alltid har hjørnene av kvadratet på periferien. Radiusen ved tiden t kan da beskrives slik: [tex]r(t)=\frac{1}{2}(2-\sqrt{2}t)[/tex], siden fartsvektoren har en hastighet mot sentrum på [tex]\frac{\sqrt{2}}{2}[/tex], og radiusen er 1.
Nå siden hjørnene alltid er på sirkelen, vil 1# bevege seg langs en sirkel. Denne sirkelen krymper med en konstant hastighet, og hundene beveger seg i en ukjent hastighet.
Da kan vi beskrive posisjonen slik:
[tex]\vec{r}(t)=[r(t)\cos(h(t)),r(t)\sin(h(t))]=\frac{1}{2}[(2-\sqrt{2}t)\cos(h),(2-\sqrt{2}t)\sin(h)][/tex]
Vi vet noe om [tex]\vec{r}[/tex] i tillegg, det er at [tex]\vec{r}(0)=[0,-1] [/tex] og at [tex]|\vec{r}^\prime(t)|=1[/tex].
[tex]\vec{r}^\prime=-\frac{\sqrt{2}}{2}[(\sqrt{2}-t)\cos(h)+\sqrt{2}h^\prime \sin(h)-th^\prime \sin(h) , \sin(h)-\sqrt{2}h^\prime \cos(h)+th^\prime \cos(h)][/tex]
[tex]|\vec{r}^\prime|=1 \Rightarrow [(\sqrt{2}-t)\cos(h)+\sqrt{2}h^\prime \sin(h)-th^\prime \sin(h)]^2+[\sin(h)-\sqrt{2}h^\prime \cos(h)+th^\prime \cos(h)]^2=2[/tex]
Dette gir etter litt slitsom algebra at [tex](h^\prime)^2=\frac{1}{(t-\sqrt{2})^2} \Rightarrow h^\prime=\frac{1}{\sqrt{2}-t[/tex] (hastigheten øker)
Da har vi at [tex]h=-\ln(\sqrt{2}-t)+C[/tex]
Nå må vi bruke at [tex]\vec{r}(0)=[0,-1] \Rightarrow \cos(h(0))=0 \Rightarrow h(0)=\frac{\pi}{2} \Rightarrow C=\frac{3\pi}{2}+\frac{\ln2}{2}. [/tex] (Vi velger denne verdien med tanke på den neste)
Vi sjekker den andre: [tex]\frac{1}{2}(2-\sqrt{2} \cdot 0) \sin(\frac{3\pi}{2})=-1[/tex].
Da er [tex]C=\frac{3\pi}{2}+\frac{\ln2}{2}-\ln(\sqrt{2}-t)[/tex]
Dermed har vi funksjonen:
[tex]\vec{r}(t)=\frac{1}{2}[(2-\sqrt{2}t)\cos(\frac{3\pi}{2}+\frac{\ln2}{2}-\ln(\sqrt{2}-t)) \ , \ (2-\sqrt{2}t)\sin(\frac{3\pi}{2}+\frac{\ln2}{2}-\ln(\sqrt{2}-t))][/tex]
Vi kan gjøre liknende for de andre hundene ved å bruke annerledes verdier for [tex]\vec{r}(0)[/tex] (de fire forskjellige hjørnene), og få denne grafen:
http://img99.imageshack.us/my.php?image=graftc7.png