Page 1 of 2
Snørevens oppgaveemne
Posted: 17/05-2008 20:07
by Snowreven
Siden det tydeligvis ble flere oppgaver jeg ikke skjønner meg på, oppretter jeg like gjerne en samletråd for spørsmålene mine.
Skal gå gjennom hele pensum til tirsdag for da har vi terminprøve, og den karakteren vi får der får vi som fastsatt karakter for hele vg2.
Vel, her er oppgaven jeg sliter med akkurat nå: 1.51 c)

Posted: 17/05-2008 20:29
by Emilga
Retningsvektoren til linjen m og l må være den samme.
Retningsvektoren til m er [-3, 2].
Jeg synes at det er mye lettere å skrive parameterfremstillinger på vektorform.
For eksempel:
m: [tex][x, y] = [-2-3t,1+2t] = [-2,1] + t[-3,2][/tex]
Så blir oppgaven din å lage en parameterfremstilling til linja l som går igjennom (2, 3), og har retningsvektor [-3, 2].
Posted: 26/05-2008 00:22
by Snowreven
Tusen takk emomilol, det der hjalp veldig. ^_^
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
Posted: 26/05-2008 00:51
by Emilga
På linja ovenfor [tex]s\, = \, 2[/tex] Hvorfor multipliserer du med -1?
når du deler et negativt tall på et negativt tall ender du opp med et positivt tall, så det er ikke nødvendig å multiplisere med -1.
Du må også huske å dele 50 på -25, og ikke 25.

Posted: 26/05-2008 00:57
by Snowreven
Emomilol wrote:På linja ovenfor [tex]s\, = \, 2[/tex] Hvorfor multipliserer du med -1?
når du deler et negativt tall på et negativt tall ender du opp med et positivt tall, så det er ikke nødvendig å multiplisere med -1.
Du må også huske å dele 50 på -25, og ikke 25.

Ja, men 50/-25 er jo -2, og da er jo svaret feil.
Posted: 26/05-2008 02:30
by MatteNoob
Oppgave 1.51 c)
[tex]m: \left\{\text{x=-3t-2\\y=2t+1}\right[/tex]
[tex]l \, \parallel \, m \\ \, \\ \, \\ \, \\ [x-2, y-3] = [-3, 2]s \\ \, \\ x-2 = -3s \, \, \, \wedge \,\,\, y-3 = 2s \\ \, \\ \, \\ l:\left{\text{x=-3s+2\\y=2s+3}\right[/tex]
Tror jeg...
Posted: 26/05-2008 15:34
by Snowreven
Snowreven wrote:Tusen takk emomilol, det der hjalp veldig. ^_^
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
(bilde)
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
Ingen som vet? Svaret er riktig, men det ble noe kluss med +/- her og der tror jeg, men vet ikke hvor jeg kan endre det slik at det blir riktig. ._.
Posted: 26/05-2008 15:36
by Emilga
Leste du innlegget mitt?
Posted: 26/05-2008 16:15
by Snowreven
Er ikke 50 / -25
- 1/2 da?
Posted: 26/05-2008 16:26
by moth
Nei, det er -2
Posted: 26/05-2008 16:33
by Snowreven
Ops, så feil, men svaret skal være s=2 og t= 1/2 i alle fall.
Posted: 26/05-2008 16:36
by gill
Så vidt jeg kan se har det skjedd en liten fortegnsglipp rett over
[tex] 1 8t \cdot (-3) - (3s \cdot (-3))= (-2) \cdot (-3) [/tex]
[tex] -24t + 9s = 6 [/tex]
hendig fortkortning under

Posted: 26/05-2008 17:55
by Snowreven
Tusen takk, gill .
Sliter med nok en oppgave her.
f(x) = (2/3)x^3 - 2x^2
a) Finn nullpunktene til f.
b) Finn f' (x)
Det er vel 2x^2 -4x.
c) Bestem eventuelle topp- og bunnpunkter for grafen til f ved regning.
Noen som kan lage en grei step-by-step løsning? Fasiten jeg sitter på viser bare svaret, og jeg sitter her som et spørsmålstegn, hehe.
Fasit:
a)
Nullpunkter 0 og 3.
c)
Toppunkt: (0,0)
Bunnpunkt: (2, -(8/3))
Posted: 26/05-2008 18:16
by mathme
Snowreven wrote:Tusen takk emomilol, det der hjalp veldig. ^_^
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
Hvilke program brukte du for denne regneopperasjonen ?
Posted: 26/05-2008 18:19
by Snowreven
Brukte bare mathtype for å få oppgaven på dataen.
