Page 1 of 1
Tullesurr med intervaller m.m
Posted: 15/04-2008 19:41
by MatteNoob
Hallo i luken!
Jeg har problemer med å forstå logikken ved anvendelse av disse brakettene og pilene. Se på disse bildene, skannet fra læreboken min:

Større versjon:
http://bildr.no/image/184868.jpeg
Som dere ser, bruker de forskjellige typer braketter. I nummer én bruker de noe som likner på ulikhetstegnet, mens de i to bruker rett-brakett, ] foran 0.
Jeg forstår ikke logikken i å nytte det ene fremfor det andre, kan noen forklare?
Er det andre måter å skrive dette på?
Posted: 15/04-2008 19:54
by =)
når de bruker den som "ligner på ulikhetstegnet" så er det opp til men ikke med
altså intervallet [1,2> har alle verdier opp til 2 men ikke 2 med seg, når de bruker [ og ] så er det til og med
Posted: 15/04-2008 19:55
by sEirik
Det er en viktig forskjell mellom disse uttrykkene, selv om forskjellen gjelder kun ett tall pr ] eller >.
[ 3 , 5 ] betyr "fra og med 3 til og med 5".
Altså betyr [ "fra og med", og ] betyr "til og med".
!! Viktig forskjell: Men tegnene < og > betyr "fra" og "til".!!
Altså:
[ 3 , 5 ] er en mengde. Den inneholder alle tall fra 3 til 5, dessuten inneholder den tallene 3 og 5.
< 3 , 5 > er en tilsvarende mengde. Din inneholder alle tall fra 3 til 5, men den inneholder IKKE tallene 3 og 5!!
Altså: < betyr "fra, men ikke inkluder", og > betyr "til, men ikke inkludert".
Ser du forskjellen?
Dessuten kan de kombineres:
[ 3 , 5 > betyr "fra og med 3 til 5". Dette betyr at alle tallene mellom 3 og 5 er med, 3 er med, men 5 er ikke med.
Posted: 15/04-2008 20:25
by Markonan
[a,b] - Lukket intervall; a og b er inkludert i intervallet.
<a,b> - Åpnet intervall; a og b er ikke med i intervallet.
[a,b> eller <a,b] - Halvåpent intervall.
Og sånn apropos:
() - vanlig parentes
[] - hakeparentes / klammeparentes
<> - vinkelparentes
{} - krøllparentes
Også staves det par
entes!
Der lærte du kanskje noe nytt?

Posted: 16/04-2008 01:30
by MatteNoob
Tusen takk, gode forklaringer!
Nå har det imidlertid oppstått et nytt problem. Hva er "Verdimengden"?
Databasen Per wrote:verdimengde
Dersom en funksjon f (x) er definert for en mengde x verdier Df og du setter alle inn i funksjonsutrykket til f, vil verdimengden Vf være mengden av alle funksjonsverdiene til f.
Illustrasjon om
Verdimengden i databasen Per.
Jeg står fast på denne oppgaven, hvor jeg ønsker å finne verdimengden (tror det er riktig mht de forskjellige parentesene som nevnt ovenfor.):
Håper noen kan hjelpe :]
Posted: 16/04-2008 16:29
by Charlatan
Verdimengden til en funksjon, er settet av verdier funksjonen kan ha. Hvis den synker ubegrenset for negative x, og øker ubegrenset for positive x, kan den ha alle verdiern. (man kan trekke en horisontal linje fra y-aksen som treffer grafen i minst étt punkt i alle punkter på y-aksen)
Posted: 16/04-2008 19:06
by Emilga
Kort sagt er verdimengden til en funksjon de y-verdiene funksjonen kan ha.
Posted: 16/04-2008 21:44
by MatteNoob
Takker for svar.
@ Emomilol:
Det enkleste er ofte det beste, hehe
I fasit er V[sub]f[/sub] = R
Jeg antar da at dette betyr uendelig, men hva står R for?
Posted: 16/04-2008 21:52
by groupie
Reelle tall..
Posted: 16/04-2008 21:52
by Charlatan
R er det reelle settet. altså settet som inneholder alle mulige tall.
Posted: 16/04-2008 21:53
by Markonan
[tex]\mathbb{R}[/tex] er symbolet for de reelle tallene. Det er alle tallene på tall-linja, og som du sier: uendelig (på en måte).
Edit:
Oi, der kom det 2 stk mens jeg skrev innlegget gitt!
