Jeg har et stort matematisk problem.
Jeg klarer ikke "forstå" grafer.
Jeg hører, memoriserer og kan til dels gjøre ting som skal, alt fra asymtoter til derivering osv, menjeg skjønner det ikke. Det er ikke opplagt for meg at sånn og sånn er det.
Jeg klarer ikke engang komme igang med et stykke på egenhånd.
Ser jeg en funksjon, og det står "finn monotoniegenskapene" fryser hjernen, og jeg sitter der som en dott.
Hvordan kan jeg få dette inn?
Jeg ser virkelig nødvendigheten av å skjønne dette til det fulle. Men det er noe som mangler....... Åssen kan jeg få dette inn?
Ja, regne oppgaver, men får å få til det trenger jeg å forstå iallefall LITT!!!
Noen som forsto dette?
Grafer...
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Hvor mye forstår du av grafer? Forstår du funksjonsbegrepet ordentlig, eller er det kun det grafiske som er problemet?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nei, jeg sliter med funksjonsbegrepet..
Jeg skjønner jo at en funksjon er noe man putter inn en verdi, og så kommer det ut en annen. Men det er noe jeg vet, og ikke noe jeg forstår. Eller jeg forstår alt når jeg blir forklart det, og når jeg ser det, men sitter der som en grønnsak når jeg skal gjøre det selv.
Det er som en suppe an info jeg ikkeklarer å kategorisere inne i huet, så alt blir bare surr....
Det er så ekstremt frustrerende, siden jeg ikke klarer ta tak i HVA og HVOR jeg detter ut.
Jeg skjønner jo at en funksjon er noe man putter inn en verdi, og så kommer det ut en annen. Men det er noe jeg vet, og ikke noe jeg forstår. Eller jeg forstår alt når jeg blir forklart det, og når jeg ser det, men sitter der som en grønnsak når jeg skal gjøre det selv.
Det er som en suppe an info jeg ikkeklarer å kategorisere inne i huet, så alt blir bare surr....
Det er så ekstremt frustrerende, siden jeg ikke klarer ta tak i HVA og HVOR jeg detter ut.
-
- Euler
Jeg anbefaler deg å lese her: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... sjoner.php og så http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... ksjon2.php i første omgang ...
Elektronikk @ NTNU | nesizer