Kent wrote:Linda G. Opheim wrote:
***
Jeg formoder at dette skulle være
[a-1-c+10-a+c+1]8[10-a+c+a-1-c]=1089.?
Selvfølgelig. Bra du så det. Gikk nok litt for fort.
Jeg ville aldri forventet et matematisk bevis av en ungdomsskoleelev, men det betyr ikke at det er umulig for en ungdomsskoleelev. Selv om de ikke utfører beviser, så blir de likevel presentert for noen beviser, som f.eks. beviser for pytagoras. Dette er heller ikke en oppgave jeg ville gitt til en hel klasse på ungdomstrinnet. På videregående, så hadde det kanskje passet bedre. Der har de også om forskjellige typer beviser i matematikken, men det er først i på VK1 og VK2 (hvis jeg ikke husker feil).
Jeg er i grunnen enig med deg i at man skal være litt forsiktig med å bruke en slik type oppgave, fordi det ikke er så enkelt å forklare hvorfor. Skal man først leke seg med tall, vil jeg si det er en fordel at elevene forstår hvorfor det blir slik. Det finnes jo utrolig mange muligheter til oppgaver, så det kan være greit å styre unna denne typen på de laveste nivåene.
Å gi en slik oppgave til en enkeltelev, eller en lite gruppe på ungdomstrinnet, kan likevel være en mulighet. Nivåforskjellene kan være enorme, og det finnes elever som er langt framme i forhold til resonnement og kunnskaper i matematikk.
Denne oppgaven finnes også i en bok som heter den matematiske krydderhylle (smakstilsetninger for matematikkundervisning i grunnskolen), og som er beregnet som idébank i forhold til grunnskole og videregående. Det er absolutt positivt med bøker som dette, som kan gi litt mer spennende vinklinger til matematikkfaget, men klart det kan være fallgruver også. Når en lærer gir en oppgave til elevene, uten å kunne forklare hvorfor skikkelig, så har de nok missforstått litt. Alle lærere er kanskje ikke like flinke til å sortere ut oppgaver som passer til trinnene heller. Det er jo ikke nødvendigvis kompleksiteten av gjennomføringen av oppgaven som er avgjørende, men kompleksiteten av forklaringen.
Det å bevege seg bort i fra den mer "tradisjonelle" matematikkundervisningnen, som ikke akkurat oppmunterer til kreativitet innen faget, ser jeg på som positivt. Likevel er det nok mange tabber lærere vil gjøre underveis. Jeg synes tross alt det er bedre å gjøre slike "tabber", enn å stivne i de gamle mønstrene. Jeg er selv ganske nyutdannet lærer, og dette året har tabbene stått i kø... hehe. Likevel godt å merke at man lærer, og sakte men sikkert utvikler seg til å kunne gjøre en enda bedre jobb.
