Page 1 of 1

Overslagsregler

Posted: 03/06-2007 13:09
by twingo
Kan noen gi meg regler for overslag, spes. når det gjelder desimaler, eks;

2,345 =
Ber om svar hvis man skal runde av til a. nærmeste desimal og b. til hele tall.

Ber også om overslagsregler hvis tallet er feks ; 24,75 =
Blir det da rundet opp til 30 kr eller til 20 kroner hvis man skal gjøre om dette til hele tier tall.

Er taknemmlig for svar.

Posted: 04/06-2007 01:18
by Realist1
4 runder ned og 5 runder opp. Begynner alltid fra høyre og tar ett siffer om gangen.

Posted: 04/06-2007 12:07
by Jamas
I ungdomsskolen runder du slik:
4 ned, 5 opp.

3,4 [symbol:tilnaermet] 3
3,5 [symbol:tilnaermet] 4

Avrunding skjer i en operasjon. Altså:
3,45 [symbol:tilnaermet] 3 (du ser BARE på 4-eren, 5-eren betyr ingenting for denne oppgaven)
IKKE slik:
3,45 [symbol:tilnaermet] 3,5 [symbol:tilnaermet] 4.

Dine spørsmål:
24,75 rundet av til hele tiere [symbol:tilnaermet] 20 kr.
2,345 [symbol:tilnaermet] 2 (hvis du runder av til helt tall)
2,345 [symbol:tilnaermet] 2,3 (rundet til en desimal)
2,345 [symbol:tilnaermet] 2,35 (rundet av til to desimaler)

Du spør om OVERSLAG. Regelen for dette er at du skal runde av slik at du lett kan gjøre oppgaven i hodet. Noen eksempler:
43,17 * 5,792 [symbol:tilnaermet] 40 * 6 = 240. (Ikke 43 * 6, det er ikke lett i hodet)

311,784 : 6,18 [symbol:tilnaermet] 300 : 6 = 50 (Runder av til noe som går opp)

101,0534 + 0,65372 [symbol:tilnaermet] 100 + 0 = 100. (Runder av til hele hundre)

101,0534 * 0,65372 [symbol:tilnaermet] 100 * 0,7 = 70. (Se forskjell fra plussoppgaven)

I vitenskapen opererer man med annen regel. 0,5 ligger midt imellom 0 og 1, og derfor vil vi få systematisk for høye verdier hvis vi alltid runder oppover. Det vil gjennomgående gi en liten positiv feil. Når vi ønsker å gjenspeile virkeligheten, må vi bruke en regel slik at vi halvparten av gangene runder 0,5 opp, og halvparten runder det ned. Og regelen blir da: Vi runder ,5 slik at det blir et partall.
Altså 13,5 [symbol:tilnaermet] 14, 16,5 [symbol:tilnaermet] 16.
Sånn sett er regelen vi lærer på ungdomsskolen en forenkling.