Page 1 of 1
HJELP
Posted: 06/02-2003 21:44
by prixa
Hei! Jeg har en veldig viktig matte prøve i morra, jeg går i 10 og slal ha en avsluttende prøve i et matte prosjekt. Kan noen hjelpe meg med å forklare meg om forkortning?
Hilsen Prixa...

Posted: 06/02-2003 21:51
by administrator
Hei!
Jeg går ut fra at du mener forkorting av brøk. Det innebærer at du deler teller og nevner på samme tall. Dersom du har brøken 16/ 18 ser du at både 16 og 18 kan deles på 2. Da får vi 8/9, denne brøken kan ikke forkortes videre fordi ikke noe helt tall går opp i både teller og nevner. Eller viser jeg til siden om brøk:
http://www.matematikk.net/broek/broek.html
Håper det hjelper deg!
MVH
Kenneth Marthinsen
Posted: 09/02-2003 18:28
by Mr. Matematikk
Guten Tag!
Ich habe eine Frage.......
Korleis rekner man ut kvadratrot uten ved hjelp av kalkulator?
Finnest det nokon måtar i det heile tatt?
Til slutt, eit viktig spørsmål: --Kva er den beste måten å forberede seg på til ein vanleg kapittel-prøve?
Posted: 09/02-2003 19:09
by administrator
Hei!
Jada, man kunne jo regne ut kvadratrøtter og andre røtter før kalkulatorens tid. For kurisotetens skyld skal vi lage en liten ting på emnet etter hvert, så følg med..
Når det gjelder kapittelprøve er vel saken grei, hva skal du kunne etter dette kapittelet? så kan du regne, regne og regne. Har ikke så mange orginale forslag i den sammenheng er jeg redd. (Andre er muligens av en annen oppfattning)
MVH
Kenneth Marthinsen
Posted: 19/02-2003 21:24
by Atypic
Er enig med Kenneth her, mengdetrening er utruleg viktig i matematikk. Eg kjenner mange som ser ei litt kompleks oppgåve med eit par brøkar, eit par parantesar og kanskje tilogmed ei kvadratrot slengt på lasset og byrjar umiddelbart og svette og tenkje for vanskeleg.
Matematikk handlar i bunn og grunn om å dele opp avanserte ting til mindre, enklare ting.
Posted: 20/02-2003 20:22
by administrator
En liten ting til vedrørende kapittelprøver; ETTERARBEIDET er veldig viktig. Prøven forteller deg hva du kan og ikke kan og er derfor et glimrende utgangspunkt for å lære det man ikke kan. Ta vare på disse prøvene og jobb systematisk og målrettet og ikke minst, JEVNT
Nok moralpreken for en dag
Kenneth M