Page 1 of 1
Problemer med 2.gradslikning og likningsett.
Posted: 26/02-2007 09:05
by typical
Hei Hei. Sitter her i timen uten lærer og klarer ikke å løse dette. Vi har prøve på Onsdag, så det er flott om noen kan hjelpe meg.
1:
x^2 - 2x -3 = 0
2:
2x^2 - 4x - 16 = 0
3: Ligningsett
x+2y=3
2x+3y=4
Posted: 26/02-2007 09:20
by typical
Noen som ønsker å hjelpe ? Det haster egentlig.
Posted: 26/02-2007 09:25
by Chepe
De første to må man bare bruke abc formelen for løsning av 2. gradslikninger:
Likning 1:
[tex]x^2-2x-3=0[/tex]
[tex]x= -(-2)\pm\sqrt{-(-2)-4\cdot 1 \cdot (-3)}\over 2[/tex]
[tex]x= 2\pm\sqrt 16 \over 2[/tex]
[tex]x= 2\pm 4\over 2[/tex]
[tex]x=3[/tex] eller [tex]x=-1[/tex]
Likning 2:
[tex]2x^2-4x-16=0[/tex]
[tex]x=-(-4)\pm\sqrt {(-4)^2-4\cdot 2 \cdot (-16)}\over 2\cdot 2[/tex]
[tex]x=4\pm12\over 4[/tex]
[tex]x=4[/tex] eller [tex]x=-2[/tex]
Posted: 26/02-2007 09:33
by typical
Åj takk. Noen som har forslag til likingsett på oppg 3?
Posted: 26/02-2007 09:42
by Chepe
Bruker innsettingsmetoden:
1 [tex]x+2y=3[/tex]
2[tex]2x+3y=4[/tex]
Løser likning 2 for å finne y
[tex]2x+3y=4[/tex]
[tex]3y=4-2x[/tex]
[tex]y=4-2x\over 3[/tex]
Setter inn svaret i likning 1:
[tex]x+2\cdot \frac {4-2x}{3}=3[/tex]
[tex]x+\frac{8-4x}{3}=3[/tex]
[tex]3x+8-4x=9[/tex]
[tex]x=-1[/tex]
Da har vi svaret for hva x er. Setter så denne inn i uttrykket for y:
[tex]y=4-2x\over 3[/tex]
[tex]4-2\cdot (-1)\over 3[/tex]
[tex]\frac {6}{3}=2[/tex]
Svaret blir altså
[tex]x=-1[/tex] og [tex]y=2[/tex]
Edit: litt latex feil

Posted: 26/02-2007 09:48
by typical
Hei. Du forklarte svært godt! Takk skal du ha!
Posted: 26/02-2007 09:49
by Chepe
Bare hyggelig
Trenger litt trening i LaTex

Posted: 26/02-2007 23:41
by Charlatan
Har der virkelig prøve i dette så sent på året på videregående skole?
Posted: 26/02-2007 23:46
by Tommy H
Hehe, har nok prøver jevnt og trutt hele året skal jeg si deg

Posted: 26/02-2007 23:49
by Charlatan
Det er ikke frekvensen på matteprøvene jeg funderer på, det er likt hos oss!
Men er ikke andregradsfunksjonligningen et must helt fra starten av da? Det var blant det første vi lærte iallefall, og vi har behøvd dette gjennom hele året.
Posted: 27/02-2007 07:41
by daofeishi
[tex]x^2 - 2x -3 = 0 \\ (x+1)(x-3) = 0 \\ x = -1 \ \vee \ x = 3[/tex]
[tex]2x^2-4x-16 = 0 \\ x^2 - 2x - 8 = 0 \\ (x+2)(x-4) = 0 \\ x = -2 \ \vee \ x=4[/tex]
Behøver ikke bruke pressluftbor (ABC-formelen) for å knekke smånøtter

Faktorisering ved inspeksjon går som oftest kjappere ved slike smålikninger som dette.