Page 1 of 1
Tegne grafer i rommet
Posted: 26/11-2006 14:32
by sEirik
Jeg har lyst til å tegne en graf i et tredimensjonalt koordinatsystem, med riktig perspektiv. Jeg ser for meg at det krever en funksjon som gitt et punkt i rommet, spytter tilbake et punkt i planet, dvs. hvor på 2d-avbildningen punktet skal settes. I tillegg må man ha flere konstanter, på samme måte som xmin, xmax, ymin, ymax i 2d-koordinatsystem.
Noen som vet hvordan matematikken er her?
Re: Tegne grafer i rommet
Posted: 26/11-2006 15:06
by russ07
sEirik wrote:Jeg har lyst til å tegne en graf i et tredimensjonalt koordinatsystem, med riktig perspektiv. Jeg ser for meg at det krever en funksjon som gitt et punkt i rommet, spytter tilbake et punkt i planet, dvs. hvor på 2d-avbildningen punktet skal settes. I tillegg må man ha flere konstanter, på samme måte som xmin, xmax, ymin, ymax i 2d-koordinatsystem.
Noen som vet hvordan matematikken er her?
For det første hvis du vil tegne grafen i et tredimensjonalt, trenger vi altså tre koordinatakser!!!.
Du må nok ha et punkt(a,b,c) og en vektor n=[x,y,z]. For å finne en paramterframstilling ganger vi sammen punktet
p sammen med vektoren n....---->[x,y,z]=ax+by+cz
Videre er jeg litt usikker på...jeg vet ikke akkurat hva du er ute etter med spørmåle ditt!!

Posted: 26/11-2006 15:22
by sEirik
Her er et eksempel:
Gitt et punkt i rommet, så må jeg vite hvor på illustrasjonen jeg skal plassere det. For det å tegne en tredimensjonal graf innebærer jo å legge avtrykket av det tredimensjonale på et todimensjonalt plan.
Posted: 26/11-2006 15:51
by sEirik
Hmm,
her fant jeg visst litt om det. Ser ut til at jeg må lære meg litt om matriser først.
Posted: 26/11-2006 16:35
by russ07
hmmm, jeg tror ikke at jeg har lært noe slik på skole

Det ser ikke ut som om den er for VkII (eller mindre)...

Hvilke klasse går du på

Posted: 26/11-2006 20:24
by sEirik
Hehe, det er nok ikke akkurat MX-stoff det der.
Vil heller tippe det er universitetsstoff, så du trenger ikke å være rett for at det er noe du ikke har lært
Var bare nysgjerrig på hvordan man tegner noe slikt i riktig perspektiv - kanskje for å lage et dataprogram for 3D-funksjoner eller noe.
Posted: 26/11-2006 20:49
by Onkel
Derive er et program som skolen vår bruker i matematikk og fysikk. Der
er det gode muligheter for å tegne alle slags grafer i rom. Dessuten er det
mulighet for å tegne romlegemer som feks. kuler og terninger. Også kan
man også tegne plan.
Posted: 26/11-2006 21:12
by russ07
Onkel wrote:Derive er et program som skolen vår bruker i matematikk og fysikk. Der
er det gode muligheter for å tegne alle slags grafer i rom. Dessuten er det
mulighet for å tegne romlegemer som feks. kuler og terninger. Også kan
man også tegne plan.
Oiiii, hvordan da???
Posted: 26/11-2006 21:13
by russ07
sEirik wrote:Hehe, det er nok ikke akkurat MX-stoff det der.
Vil heller tippe det er universitetsstoff, så du trenger ikke å være rett for at det er noe du ikke har lært
Var bare nysgjerrig på hvordan man tegner noe slikt i riktig perspektiv - kanskje for å lage et dataprogram for 3D-funksjoner eller noe.
Okei

....Lykke til med det du gjør da!!