Page 7 of 15
Posted: 30/09-2007 21:53
by arildno
Måles virkelig volum i meter???????
Er du sikker på 3/4-faktoren din?
Hvorfor kan du ikke bare skrive pi, istedet for en tilnærmingsverdi for den?
Hvorfor kan du ikke løse for radius R uttrykt ved volum V?
Posted: 30/09-2007 21:57
by lodve
Turid og Bente skal telle pengene sine. Turid har 300 kr, mens halvparten av det Bente har, er en tredjedel av det de har til sammen.
Hvor mye har Bente?
Posted: 30/09-2007 21:57
by Emilga
Lodve, volum måles i tre dimensjoner. Lengde, bredde og høyde. Tallet 15 må derfor være kubikkmeter [tex]m^3[/tex] hvis det skal være volum.
Hvis du sliter hjelper det, i tillegg til å poste oppgaven, vise hvor langt du er kommt, og nøyaktig hva du ikke klarer videre. Dette gjør det mye lettere for de som ikke kan lese tankene dine å hjelpe deg, slik at du ikke trenger å spørre om samme ting to ganger.

Posted: 30/09-2007 22:02
by Emilga
lodve wrote:
seriøst, du har jo forstått oppgaven, hvorfor ikke løse den?
Det handler ikke om å få
oss til å forstå, men
deg.
Les den forrige posten min.
[tex]V = \frac{4\pi r^3}{3}[/tex]
Posted: 30/09-2007 22:02
by lodve
Emomilol wrote:Lodve, volum måles i tre dimensjoner. Lengde, bredde og høyde. Tallet 15 må derfor være kubikkmeter [tex]m^3[/tex] hvis det skal være volum.
Hvis du sliter hjelper det, i tillegg til å poste oppgaven, vise hvor langt du er kommt, og nøyaktig hva du ikke klarer videre. Dette gjør det mye lettere for de som ikke kan lese tankene dine å hjelpe deg, slik at du ikke trenger å spørre om samme ting to ganger.

Greit, takk, men jeg tror jeg har klart å løse oppgaven.
Posted: 30/09-2007 22:06
by arildno
lodve wrote:Turid og Bente skal telle pengene sine. Turid har 300 kr, mens halvparten av det Bente har, er en tredjedel av det de har til sammen.
Hvor mye har Bente?
La Turid ha T penger, Bente B penger.
Da har du ligningene:
T=300
[tex]\frac{B}{2}=\frac{T+B}{3}[/tex]
Løs den siste ligningen.
Posted: 30/09-2007 22:14
by lodve
arildno wrote:lodve wrote:Turid og Bente skal telle pengene sine. Turid har 300 kr, mens halvparten av det Bente har, er en tredjedel av det de har til sammen.
Hvor mye har Bente?
La Turid ha T penger, Bente B penger.
Da har du ligningene:
T=300
[tex]\frac{B}{2}=\frac{T+B}{3}[/tex]
Løs den siste ligningen.
Hei, kunne du bare løse oppgaven for meg, slik at jeg forstår oppgaven.
Vil bare beklage for det isted.
Posted: 30/09-2007 22:17
by arildno
lodve wrote:arildno wrote:lodve wrote:Turid og Bente skal telle pengene sine. Turid har 300 kr, mens halvparten av det Bente har, er en tredjedel av det de har til sammen.
Hvor mye har Bente?
La Turid ha T penger, Bente B penger.
Da har du ligningene:
T=300
[tex]\frac{B}{2}=\frac{T+B}{3}[/tex]
Løs den siste ligningen.
Hei, kunne du bare løse oppgaven for meg, slik at jeg forstår oppgaven.
Vil bare beklage for det isted.
Hvorfor vil du bli matet med svar istedet for å prøve selv, og få tilbakemelding på det du gjør?
Det lærer du mye mer av..
Posted: 30/09-2007 22:20
by lodve
arildno wrote:lodve wrote:arildno wrote:
La Turid ha T penger, Bente B penger.
Da har du ligningene:
T=300
[tex]\frac{B}{2}=\frac{T+B}{3}[/tex]
Løs den siste ligningen.
Hei, kunne du bare løse oppgaven for meg, slik at jeg forstår oppgaven.
Vil bare beklage for det isted.
Hvorfor vil du bli matet med svar istedet for å prøve selv, og få tilbakemelding på det du gjør?
Det lærer du mye mer av..
Jeg lærer faktisk mer av at noen løser den for meg. Kan likning, men er bare usikker på hvordan man løser den.
Posted: 30/09-2007 22:30
by lodve
Realist1 har gjort nesten alle oppgavene for meg, og har har dratt store nytte av det og lært de grunnleggende om algebra + likninger (t).
Posted: 30/09-2007 22:32
by mrcreosote
lodve wrote:Realist1 har gjort nesten alle oppgavene for meg, og har har dratt store nytte av det og lært de grunnleggende om algebra + likninger (t).
Nei. Du har ikke lært det grunnleggende om algebra om du er usikker på åssen oppgava over løses.
Posted: 30/09-2007 22:32
by arildno
Tja, la oss gå i gang da:
Vi har:
[tex]\frac{B}{2}=\frac{300+B}{3}[/tex]
Standard ligningsløsningsteknikk er å samle alle ledd som inneholder den ukjente som en fator på en side av likhetstegnet, og de andre leddene på den andre siden.
Her kan vi først splitte opp brøken på den andre siden:
[tex]\frac{B}{2}=\frac{300}{3}+\frac{B}{3}[/tex]
Dette kan vi hjøre fordi summen av to brøker med lik nevner er det samme som en brøk med tellersummen som teller og den samme nevneren som de to brøkene.
Vi "flytter&bytter":
[tex]\frac{1}{2}*B-\frac{1}{3}*B=100[/tex]
Hvor vi i tillegg har forenklet 300/3=100, og brukt brøkregelen a/b=(1/b)*a, som gjelder uansett tall a og b.
Vi faktoriserer, dvs. "samler", venstre side:
[tex](\frac{1}{2}-\frac{1}{3})*B=100[/tex]
Dette kan vi gjøre fordi B er felles faktor i de to leddene.
Vi regner ut parentestallet: [tex]\frac{1}{2}-\frac{1}{3}=\frac{3}{6}-\frac{2}{6}=\frac{1}{6}[/tex]
Vi har dermed:
[tex]\frac{1}{6}*B=100[/tex]
Vi multipliserer med 6 på hver side:
[tex]6*\frac{1}{6}*B=6*100[/tex]
Vi forenkler:
[tex]1*B=600[/tex]
som gir:
[tex]B=600[/tex]
Dette er en måte; noe raskere er det å multiplisere den opprinnelige ligningene med et 6-tall med en gang.
Posted: 30/09-2007 22:37
by lodve
arildno wrote:Tja, la oss gå i gang da:
Vi har:
[tex]\frac{B}{2}=\frac{300+B}{3}[/tex]
Standard ligningsløsningsteknikk er å samle alle ledd som inneholder den ukjente som en fator på en side av likhetstegnet, og de andre leddene på den andre siden.
Her kan vi først splitte opp brøken på den andre siden:
[tex]\frac{B}{2}=\frac{300}{3}+\frac{B}{3}[/tex]
Dette kan vi hjøre fordi summen av to brøker med lik nevner er det samme som en brøk med tellersummen som teller og den samme nevneren som de to brøkene.
Vi "flytter&bytter":
[tex]\frac{1}{2}*B-\frac{1}{3}*B=100[/tex]
Hvor vi i tillegg har forenklet 300/3=100, og brukt brøkregelen a/b=(1/b)*a, som gjelder uansett tall a og b.
Vi faktoriserer, dvs. "samler", venstre side:
[tex](\frac{1}{2}-\frac{1}{3})*B=100[/tex]
Dette kan vi gjøre fordi B er felles faktor i de to leddene.
Vi regner ut parentestallet: [tex]\frac{1}{2}-\frac{1}{3}=\frac{3}{6}-\frac{2}{6}=\frac{1}{6}[/tex]
Vi har dermed:
[tex]\frac{1}{6}*B=100[/tex]
Vi multipliserer med 6 på hver side:
[tex]6*\frac{1}{6}*B=6*100[/tex]
Vi forenkler:
[tex]1*B=600[/tex]
som gir:
[tex]B=600[/tex]
Dette er en måte; noe raskere er det å multiplisere den opprinnelige ligningene med et 6-tall med en gang.
Tusen takk, forstod oppgaven

Meget bra forklart forresten.
Posted: 30/09-2007 22:38
by arildno
Neste gang forsøker du litt selv først.
Avtale?
Posted: 30/09-2007 22:42
by lodve
arildno wrote:Neste gang forsøker du litt selv først.
Avtale?
Jeg har jo forsøkt, men var som sagt usikker på oppgaven. Men greit avtale, bare på en betingelse, at dersom jeg ikke forstår hvordan den løses, vil du da løse den for meg?