Page 6 of 9

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 25/05-2019 14:03
by Guest
Olsen. wrote:
Røtter wrote:Flere som har sendt klagemail til udir?
Jeg skal. Anbefaler andre å gjør det.
Hva skriver dere?

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 25/05-2019 14:11
by Jeg gir opp
Off var 3(c) så enkelt, jeg trodde vi måtte gange pris med ettersprunad herregud. Men jeg hadde kyssesyken mens jeg hadde eksamen så håper på en 4

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 25/05-2019 14:42
by Sirkel
Gjest wrote:
Olsen. wrote:
Røtter wrote:Flere som har sendt klagemail til udir?
Jeg skal. Anbefaler andre å gjør det.
Hva skriver dere?
Skriver at denne eksamenen har en betydelig høyere vanskelighetsgrad enn de tidligere. Tiden blir dermed også for knapp. Håper de tar dette til seg og gjør noe med poenggrensene.

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 25/05-2019 15:26
by sh92
yoyoitsme123 wrote:fader :( :( :( :(
gjorde oppgave 3d nå og den var jo superenkel

I(x)=x*p(x)

x*((-0.01x)+60)=-0.01xˆ2+60x

I'(x)=-0.02x+60

K'(x)=0.02x+25

K'(x)=I'(x)

x=875

Enhetsprisen må være 875 for at overskuddet skal bli størst mulig.
Det du fant ut var ikke enhetsprisen men produksjonsmengden(x antall enheter) som gir størst overskudd. Du måtte sette 875 inn funksjonen for enhetsprisen som var oppgitt. Da skulle enhetsprisen bli 52, noe kr. =)

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 25/05-2019 15:32
by S222222
Huff, jeg føler ikke jeg får fred i sjela før det kommer et løsningsforslag

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 25/05-2019 16:53
by (x-1)^2*(x-4)
35:,(5355? wrote:20-22 poeng er definitivt nok, mener å huske at 12 poeng er 2. :-)

Meg igjen! Får man uttelling for riktig tankegang? Halv poeng kanskje? Jeg har noen steder gjort dumme ting. som på siste oppgave hypotesetesting så skrev jeg 0.5 og fikk at 38 elever var grensen, men glemte 5% skrives som 0.05. får man uttelling får sånne små feil?

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 25/05-2019 17:23
by Anon
MatteGj wrote:
yoyoitsme123 wrote:
GjestMatte wrote:På oppgave 5 (?) kom jeg frem til at summen var lik 40 siden ballen spratt opp og ned, med unntak av da ballen ble sluppet. Altså 2*25-10=40.
Hvorfor gjorde du det regnestykket?

Jeg tolket oppgaven som geometrisk: 10.0 + 6.0 +...

sn=a1/1-k=10/1-(0.6)= 25
Ja. Rekken var geometrisk med a1 lik 10 og k lik 6/10. Rekken konvergerer og summen er lik 25. Men siden ballen spretter opp og ned så må en gange summen med 2. Siden ballen blir sluppet første gang, og kun spretter opp 6/10 må en trekke fra 10.
Jaa! Gjorde akkurat samme og fikk 40 som svar. På eksempeleksamen fra 2015 hadde de akkurat samme oppgave bare med andre tall og løsningsforslagene hadde samme fremgangsmåte (Se S2 eksempel 2015 oppg. 10 b https://matematikk.net/side/S2_eksempel ... år_LØSNING

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 25/05-2019 21:53
by Aiko
.a.a.a.a wrote:Hei,

noen som vil dele svarene på oppgave 1 (derivasjon) ?
a) 20x^3+e^x
n) 2(lnx+1)
c) 16e^-2x/(1+e^-2x)^2

Usikker på hvordan jeg skulle forkorte c, så lot det bare stå.

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 26/05-2019 01:13
by Sh92
(x-1)^2*(x-4) wrote:
35:,(5355? wrote:20-22 poeng er definitivt nok, mener å huske at 12 poeng er 2. :-)

Meg igjen! Får man uttelling for riktig tankegang? Halv poeng kanskje? Jeg har noen steder gjort dumme ting. som på siste oppgave hypotesetesting så skrev jeg 0.5 og fikk at 38 elever var grensen, men glemte 5% skrives som 0.05. får man uttelling får sånne små feil?
Hmm. 5% var signifikansverdien. Du skulle skrive p=0.32 og deretter finne antall elver som gav den høyeste p-verdien under 5%.
H0 forkastes så lenge p verdien er under 5%.

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 26/05-2019 11:50
by M.D.S
Flere som har sendt klage? Er det virkelig noen her som mener det var greit mef tid når det var såpass mange forvirrende oppgaver i del 2?

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 26/05-2019 13:30
by ...
GjestMatte wrote:På oppgave 5 (?) kom jeg frem til at summen var lik 40 siden ballen spratt opp og ned, med unntak av da ballen ble sluppet. Altså 2*25-10=40.
Jeg kom frem til at summen ble 42, men regnte litt videre med desimaltall.

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 26/05-2019 18:01
by Anonym123876
:cry: :cry: :cry:

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 26/05-2019 18:02
by Anonym123876
... wrote:
GjestMatte wrote:På oppgave 5 (?) kom jeg frem til at summen var lik 40 siden ballen spratt opp og ned, med unntak av da ballen ble sluppet. Altså 2*25-10=40.
Jeg kom frem til at summen ble 42, men regnte litt videre med desimaltall.
Du har rett, har sjekket fasit :D Svaret er 40

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 26/05-2019 18:11
by Gjest12
Anonym123876 wrote:
... wrote:
GjestMatte wrote:På oppgave 5 (?) kom jeg frem til at summen var lik 40 siden ballen spratt opp og ned, med unntak av da ballen ble sluppet. Altså 2*25-10=40.
Jeg kom frem til at summen ble 42, men regnte litt videre med desimaltall.
Du har rett, har sjekket fasit :D Svaret er 40
Korleis fasit er det du har sjekka? :D

Re: Eksamen S2 vår 2019

Posted: 26/05-2019 18:33
by Guest
Korleis fasit er det du har sjekka? :D[/quote]


Hvis du sjekker løsningsforslaget for eksempeleksamen vår 2015 (oppgave 10 på del 1), vil du finne en nesten identisk oppgave. Løsningen blir: (10/1-0.6 * 2 ) - 10. Tenkte helt feil selv under eksamen og tenkte at 6 var a_1 og at det ikke var en uendelig rekke... herregud dette gikk dårlig haha