Re: Kjemi spørsmål
Posted: 28/02-2016 17:17
Takk
Hehe, fra kjemi OL runde 2?isaoc wrote:Fikk denne oppgaven av læreren i dag, noen som kan komme til unnsetning?
En vannløsning av eddiksyre, CH3COOH, har pH = 5,32. Konsentrasjonen av eddiksyre i løsningen er da:
Tusen takk! Jeg vet ikke, men jeg fikk iallefall den fra læreren.Drezky wrote:Hehe, fra kjemi OL runde 2?isaoc wrote:Fikk denne oppgaven av læreren i dag, noen som kan komme til unnsetning?
En vannløsning av eddiksyre, CH3COOH, har pH = 5,32. Konsentrasjonen av eddiksyre i løsningen er da:
LF
[tex]CH_3COOH(aq)+H_2O(l)\rightleftharpoons CH_3COO^-(aq)+H_3O+(aq)[/tex]
Likevektsutrykket ditt blir:
[tex]k_a=\frac{\left [ H_3O^+ \right ]\left [ CH_3COO^- \right ]}{\left [CH_3COOH \right ]}[/tex]
Her ser vi at forholdet mellom reaktantene og produktene er 1:1 så [tex]1mol(H_3O^+)=1mol(CH_3COO^-)[/tex]
[tex]\left [ H_3O^+ \right ]=10^{-pH}=10^{-5.32}\approx4.78*10^{-6}[/tex]
[tex]k_a=1.8*10^{-5}[/tex]
[tex]1.8*10^{-5}=\frac{\left ( 4.78*10^{-6} \right )^2}{x-4.78*10^{-6}}[/tex]
Løs for X
Det er den opprinnelige konsentrasjonen av eddiksyre i løsningen du hadde før noe protolyserte til acetationer og oksoniumioner.
Igjen?isoac wrote:Slenger en oppgave til læreren gav meg i øvingshefte :
1,0 M eddiksyreløsning titreres mot 1,0 M NaOH. Hva er pH ved henholdsvis halvtitreringspunktet og ekvivalenspunktet?
A) 9,4 og 11,6 B) 4,7 og 9,4 C) 7,0 og 9,4 D) 4,7 og 7,0
organiker wrote:Jeg ser at kjemi spørsmål blir besvart her. Håper noen av dere kan hjelpe meg!
Oppgaven er som følger;
A cummulene is a compound with three adjacent double bonds. Draw an orbital picture of a cumulene. What kind of hybridization do the the two central carbon atoms have? What is the geometric relationship of the substituents on one end to the substituents on the other end? What kind of isomerism is possible? Make a model to help see the answer
A cummulene: R2C=C=C=CR2
Tusen takk for et godt svar. I slike oppgaver vet jeg ikke helt hvordan jeg skal angripe oppgaven, som gjorde at jeg ble stuck.Kjemikern wrote:organiker wrote:Jeg ser at kjemi spørsmål blir besvart her. Håper noen av dere kan hjelpe meg!
Oppgaven er som følger;
A cummulene is a compound with three adjacent double bonds. Draw an orbital picture of a cumulene. What kind of hybridization do the the two central carbon atoms have? What is the geometric relationship of the substituents on one end to the substituents on the other end? What kind of isomerism is possible? Make a model to help see the answer
A cummulene: R2C=C=C=CR2
Hei, til neste gang så er det veldig fint om du forteller hvor du står fast =)
(ignoner den røde streken)
Den enkleste cumulene er tegnet overfor. Karboene på endene i cumlende dobbelbindignene er [tex]sp^2-hybridisert[/tex] og skaper derfor en [tex]\pi-binding[/tex]
til de interne karbonene. Den interne karbonen er [tex]sp-hybridisert[/tex]. Dette fører til at hver karbon lager to [tex]\pi-bindinger[/tex]- en til den eksterne(altså enden) og en til den interne karbon. Hvis du har et molekyl byggesett og lager deg dette molekylet så vil du se at alle karbon endene ligger i samme plan. Dermed kan denne cumulenen fremstille cis-trans isomerer på akkurat samme måte som alkener gjør.
En enkel huskeregel er at substituenten til hvilket som helst stoff med et oddetall i dobbel bindinger vil ligge i samme plan; disse stoffene vil derfor ha cis-trans isomerer.
Håper dette besvarte spørsmålet =)
Start med å skrive opp reaktansene og produktene du har fått vite om, altså:organiker wrote:
Syntheize 5-methyl-1-hexanol from acetylene and an alkyl halide
isoac wrote:Finn løseligheten i mol/L og i g/L. i [tex]K_{sp}(PbBr_2)=6.6*10^{-6}M^3[/tex]
Skjønner ikke helt hvor jeg skal starte en gang :O
tusen takk igjenDrezky wrote:isoac wrote:Finn løseligheten i mol/L og i g/L. i [tex]K_{sp}(PbBr_2)=6.6*10^{-6}M^3[/tex]
Skjønner ikke helt hvor jeg skal starte en gang :O
Det skader vel aldri å lage seg en reaksjonslikning som beskriver hva som skjer i oppgaveteksten:
Vi har at: [tex]PbBr_2(s)\rightleftharpoons Pb^{2+}(aq)+2Br^-(aq)\:\:{\color{Red} {(løselighetsreaksjon)}}[/tex]
Støkiometri forteller oss at forholdet mellom reaktanene og produktene er [tex]1:1:2[/tex]
M.A.O [tex]x\:M(PbBr_2)\Leftrightarrow 2xM(Br^-)[/tex]
[tex]k_{sp}=\left [ Pb^{2+} \right ]\left [ Br^- \right ]^2=6.6*10^{-6}M^3[/tex]
Må ikke glemme at [tex]koeffisient\Rightarrow eksponent[/tex]
Substitusjon for konsentrasjonene som x:
[tex]6.6*10^{-6}M^3=x*(2x)^2\Leftrightarrow 4x^3=6.6*10^{-6}M^3\Leftrightarrow x^3=1.65*10^{-6}M^3\Rightarrow x=0.012M[/tex]
Altså løseligheten er 0.012 M, mens løseligheten i g/L blir følgende:
[tex]g/L(PbBr_2)=M_m*x=0.012M*367g/mol\approx4.4g/L[/tex]
Et tips som egentlig gjelder alle fag (spesielt kjemi og fysikk) er at du skriver ned informasjonen du har og aktuelle formler du kan bruke. F.eks. Dersom du skal finne antall partikler i f.eks. 0.1 g [tex]Mg(OH)_2[/tex], er det smart å skrive ned hva slags informasjon du har, og hva du skal finne. Hvordan kan du finne det? Kan du bruke noen formler? [tex]n=\frac{m}{M_m}[/tex]Gjest wrote:tusen takk igjenDrezky wrote:isoac wrote:Finn løseligheten i mol/L og i g/L. i [tex]K_{sp}(PbBr_2)=6.6*10^{-6}M^3[/tex]
Skjønner ikke helt hvor jeg skal starte en gang :O
Det skader vel aldri å lage seg en reaksjonslikning som beskriver hva som skjer i oppgaveteksten:
Vi har at: [tex]PbBr_2(s)\rightleftharpoons Pb^{2+}(aq)+2Br^-(aq)\:\:{\color{Red} {(løselighetsreaksjon)}}[/tex]
Støkiometri forteller oss at forholdet mellom reaktanene og produktene er [tex]1:1:2[/tex]
M.A.O [tex]x\:M(PbBr_2)\Leftrightarrow 2xM(Br^-)[/tex]
[tex]k_{sp}=\left [ Pb^{2+} \right ]\left [ Br^- \right ]^2=6.6*10^{-6}M^3[/tex]
Må ikke glemme at [tex]koeffisient\Rightarrow eksponent[/tex]
Substitusjon for konsentrasjonene som x:
[tex]6.6*10^{-6}M^3=x*(2x)^2\Leftrightarrow 4x^3=6.6*10^{-6}M^3\Leftrightarrow x^3=1.65*10^{-6}M^3\Rightarrow x=0.012M[/tex]
Altså løseligheten er 0.012 M, mens løseligheten i g/L blir følgende:
[tex]g/L(PbBr_2)=M_m*x=0.012M*367g/mol\approx4.4g/L[/tex]Alt blir så enklere når du setter det opp slik. Har vanskeligheter til å forholde meg til den informasjonen jeg får.