Kan gjøre et par oppgaver... Tror du mangler grunnleggende matematisk forståelse så det er lurt å begynne i det små. Anbefaler deg å se eller kjøpe matematiske videoer hvor man får gjennomgodt slike ting.
Vi har noen regler som sier blant annet.
Ulike fortegn gir minus, like fortegn gir pluss
[tex](a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2[/tex]
[tex](a-b)^2 = a^2 - 2ab + b^2 [/tex]
[tex](a-b)(a+b) = a^2 - b^2 [/tex]
1 Trekk sammen parentesene
2 Løs opp parantesene
3 Trekk sammen
La oss ta en enkel oppgave først
[tex]5-3(x+2)=0[/tex]
Først ganger vi inn i parentesen
[tex]5-(3 \cdot x+3 \cdot 2)=0[/tex]
[tex]5-(3x+6)=0[/tex]
Det står egentlig minus foran parentesen slik at vi kan skrive dette som
[tex]5-1(3x+6)=0[/tex]
[tex]5+(-1)(3x+6)=0[/tex]
Så ganger vi sammen alle leddene og får
[tex]5+(-3x-6)=0[/tex]
Nå kan vi løse opp parentesen
Ofte sløyfer vi denne prossesen og går direkte fra [tex]5+(-3x-6)[/tex] til [tex]5-3x+6[/tex]
Med regelen
Står det minus foran en parantes gjør vi om alle leddene inne i parantesen
[tex]5-3x-6=0[/tex]
Trekker sammen
[tex]-3x-1=0[/tex]
Nå kan vi gange likningen med -1 og flytte over
[tex]3x=-1[/tex]
Så deler vi begge sider med 3 for å få x alene
[tex]x=-\frac{1}{3}[/tex]
Anbefaler videoene
Algebra1, Algebra 2 fra
http://www.mathtutordvd.com/ 
Gir en dyp forklaring for hvordan man bedriver algebraregning.
Ting blir enklere med paranteser når vi skal flytte rundt på ledd.
[tex]5(x+3)-((3y)^2-5^2)^2[/tex]
[tex](5x+15)-(9y^2-25)^2[/tex]
[tex](5x+15)-(81y^4-450y+625)[/tex]
[tex]5x+15)-81y^4+450y-625)[/tex]
[tex](5x)+(15)(-81y^4)(+450y)(-625)[/tex]
Parentesene viser vilket fortegn som hører til hvilket ledd slik at det er lettere ¨huske på når vi flytter rundt på ting.
[tex]-81y^4+450y+5x+610[/tex] Eller kan du skrive [tex]-\frac{81}{5}y^4+90y+x+122[/tex] men hva du velger er en smaksak.
Dette kan ikke trekkes sammen mer
står det [tex]=[/tex] skal vi prøve å få [tex]x[/tex] alene står det ikke [tex]=[/tex] skal vi bare forkorte.
EDIT: Rettet slurv, takk Realist1.