Edit: espen180 hadde visst en smart formel på lur ja
Hjelp matematikk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
Vektormannen
- Euler

Del figuren inn i trekanter. Det er faktisk ikke så mye som skal til her for å finne CD. Hvis du skal klare å studere R1 på egenhånd må du i alle fall klare det? 
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Har nå funnet AC ved hjelp av cosinussetningen. Og funnet vinkel BAC ved å bruke sinusssetningen og med det finne vinkel DAC.
Jeg har nå siden Da, AC og den mellomliggende vinkel DAC. Jeg bruker nå cosinussetningen og får 2122. Men i følge fasiten er svaret 2117.
Hva er feilen?
Jeg har nå siden Da, AC og den mellomliggende vinkel DAC. Jeg bruker nå cosinussetningen og får 2122. Men i følge fasiten er svaret 2117.
Hva er feilen?
Sikkert bare et spørsmål om korrekt avrunding, kalkulasjoner med trigonometriske forhold kan lett bli "litt" unøyaktige!
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Jeg lagde faktisk den formelen rett etter jeg for første gang løste oppgaven lodve nettopp spurte om.Vektormannen wrote:Del figuren inn i trekanter. Det er faktisk ikke så mye som skal til her for å finne CD. Hvis du skal klare å studere R1 på egenhånd må du i alle fall klare det?
-
Vektormannen
- Euler

1.44 er ikke rett. 2.25m er rett svar.
-
Vektormannen
- Euler

Du bruker vel ikke cosinussetningen i rettvinklede trekanter? :S
Med AF og AE tenker jeg du sikter til innlegget av bellad76. Han har ikke sagt at AF og AE er 1.2 meter, hvor har du det i fra? Hva med å faktisk tegne opp den figuren han beskriver?
AE er 1.3m lang. AF er av en uviss, ubetydelig lengde. Det er EF vi ønsker å finne. Vinkel EAF vet vi er 60 grader. Det gir:
[tex]\tan(60^\circ) = \frac{EF}{AE} \Rightarrow EF = AE \cdot \tan(60^\circ) = 1.3m \cdot \tan(60^\circ) \approx 2.25m[/tex]
Med AF og AE tenker jeg du sikter til innlegget av bellad76. Han har ikke sagt at AF og AE er 1.2 meter, hvor har du det i fra? Hva med å faktisk tegne opp den figuren han beskriver?
AE er 1.3m lang. AF er av en uviss, ubetydelig lengde. Det er EF vi ønsker å finne. Vinkel EAF vet vi er 60 grader. Det gir:
[tex]\tan(60^\circ) = \frac{EF}{AE} \Rightarrow EF = AE \cdot \tan(60^\circ) = 1.3m \cdot \tan(60^\circ) \approx 2.25m[/tex]
Er ikke AE= 1,2 m.Dermed får jeg 2,07 høyde? Jeg finner også AF = 2,07 med sinussetningen.Riktig?Vektormannen wrote:Du bruker vel ikke cosinussetningen i rettvinklede trekanter? :S
-
Vektormannen
- Euler

Tegn figur!
Hele AB er 5cm. Bilen er 2.4m bred. Hvis bilen er plassert midt på AB, er det da (5m-2.4m)/2 = 1.3m igjen på begge sider. AE er altså 1.3m, ikke 1.2m.
Hele AB er 5cm. Bilen er 2.4m bred. Hvis bilen er plassert midt på AB, er det da (5m-2.4m)/2 = 1.3m igjen på begge sider. AE er altså 1.3m, ikke 1.2m.
Da er EF=2,25 og AF=2,25.Vektormannen wrote:Tegn figur!
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
Vektormannen wrote:Du bruker vel ikke cosinussetningen i rettvinklede trekanter? :S
Det samme kan gjerne gå for sinussetningen..scofield wrote:Er ikke AE= 1,2 m.Dermed får jeg 2,07 høyde? Jeg finner også AF = 2,07 med sinussetningen.Riktig?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Man trenger altså ikke bruke cosinus og sinus-setningen i rettvinklede trekanter.For høyden er lik hypotenusen.groupie wrote:Vektormannen wrote:Du bruker vel ikke cosinussetningen i rettvinklede trekanter? :SDet samme kan gjerne gå for sinussetningen..scofield wrote:Er ikke AE= 1,2 m.Dermed får jeg 2,07 høyde? Jeg finner også AF = 2,07 med sinussetningen.Riktig?
Tenk deg om litt nå..scofield wrote:Man trenger altså ikke bruke cosinus og sinus-setningen i rettvinklede trekanter.For høyden er lik hypotenusen?