Page 3 of 4
Posted: 09/09-2007 21:09
by Quake
2x-4x=-2x
Har 2X lov å være negativ?
2x-4x=2
-2x=2
Lov? Hørte noe om det på skolen

Posted: 09/09-2007 22:34
by Realist1
Du skal finne x, så hvis du har:
-2x = 2
så må du dele på -2.
x = -1
Posted: 10/09-2007 01:01
by Olorin
x har lov til å være hva som helst

Posted: 10/09-2007 01:02
by Realist1
So true, so true.
Posted: 10/09-2007 08:07
by Quake
Så det kan være hva som helst bare det er én X i X erlik?
Posted: 10/09-2007 08:18
by Realist1
Ja. Bare det er skrevet på formen
x = ...
Så kan ... være [tex]- \pi ^{-0,14}[/tex]
for den ska skyld
Posted: 10/09-2007 16:01
by Quake
Skjønner

Får jobbe litt med stykker og spørre etter hjelp når jeg får problemer

Posted: 12/09-2007 08:09
by Quake
Jeg har snakka med noen folk over MSN, de legger til paranteser.. jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer.. noen som kan forklare?
Posted: 12/09-2007 14:24
by Realist1
Ja, hvis du forklarer hva du mener med det.
Posted: 12/09-2007 18:18
by Quake
Noen sa at "6 * - 4 -2 * - 4" kan bli til enten "6* (-4 -2) * -4" eller "6* -4) (-2 * -4)"
Jeg har ALDRI hatt noe om det på skolen.. bare løse opp parenteser.

Posted: 12/09-2007 22:25
by Realist1
What?
[tex]6 \cdot -4 -2 \cdot -4 = -24 + 8 = -16 \\ \ \\ 6 \cdot (-4-2) \cdot -4 = 6 \cdot -6 \cdot -4 = 144[/tex]
Hvis det var det du mente? Ikke rare oppgaven da?
Posted: 12/09-2007 22:34
by Quake
Bleh, skjønner ikke dette.. Hvorfor kan stykket blir behandla forskjellig med paranteser og sånt?

Posted: 19/09-2007 23:04
by Quake
Glem den over, gidder ikke å tenke på det. Har et par stykker..
Løs ulikhetene: A) x+5<5 B) 6x<30
Skjønner ikke hva jeg skal gjøre der... noen som gidder å forklare?
Siv leste 24 bøker mer enn Odd i sommerferien. Han leste 1\3 så mange bøker som Siv. Hvor mange leste Siv? Hvor mange leste Odd? Hvor mange leste de til sammen?
Og en til...
Gjør x=4 ulikheten 2x-3 > 5 sann?
Posted: 19/09-2007 23:14
by Olorin
Hei!
Du kjenner til tegnene > og < samt [tex]\le \ \ge[/tex]?
2 > 1 betyr at 2 er større enn 1
1 < 2 betyr at 1 er mindre enn 2
[tex]\le[/tex] betyr mindre eller lik
[tex]\ge[/tex] betyr større eller lik
A) oppgaven din for eksempel:
x + 5 < 5
Hva kan x være for at (x + 5) blir mindre enn 5?
Jo, x kan være alle tall fra -1 og nedover [tex]x\in <\leftarrow, -1][/tex]
Siv leste 24 bøker mer enn Odd i sommerferien. Han leste 1\3 så mange bøker som Siv. Hvor mange leste Siv? Hvor mange leste Odd? Hvor mange leste de til sammen?
S = Bøker siv har lest
O = Bøker Odd har lest
S=O+24
O=1/3 * S
Sett inn for O i S=O+24
[tex]S=\frac13S+24[/tex]
[tex]\frac33S-\frac13S=\frac13S+24-\frac13S[/tex]
[tex]\frac23S=24 \ | \cdot \frac32[/tex]
[tex]\frac23S\cdot \frac32=24\cdot\frac32[/tex]
[tex]S=\frac{72}2=36[/tex]
Siv har lest 36 bøker.. Da tar du resten selv?
Posted: 19/09-2007 23:42
by Quake
O_O Vi har bare likninger med én ukjent... hvordan blir det da? Har ingen anelse..
EDIT: Jeg skjønner Olrin.. dumme meg.. må være feber'n

EDIT2: MÅ være likning..