Page 2 of 3
Re: R1 eksamen
Posted: 23/11-2018 13:13
by Desaina
Hva fikk folk på oppgave 1 a) del 2 ?
Re: R1 eksamen
Posted: 23/11-2018 13:21
by Mattebruker
P(5 " suksessar " på 10 delforsøk ) = [tex]\binom{10}{5}[/tex][tex]\cdot[/tex]0.4[tex]^{5}[/tex][tex]\cdot[/tex](1 - 0.4)[tex]^{10 - 5}[/tex] = 0.20 = 20 %
Re: R1 eksamen
Posted: 23/11-2018 14:28
by KVruten
Spørsmål angående oppgave 1 c) på del 2. Er det sånn at vi gjør et ordnet utvalg uten tilbakelegging og får 10! ? Fordi den første planten vil ha 10 mulige plasseringer, den andre 9 osv.
Re: R1 eksamen
Posted: 23/11-2018 14:49
by Mattebruker
Seks raude blomar kan plasserast i 10 moglege posisjonar på [tex]\binom{10}{6}[/tex] ulike måtar. For kvar slik plassering
vil fire gule blomar fylle ut dei "ledige" posisjonane.
Alternativt resonnement: 4 gule blomar kan plasserast i 10 moglege posisjonar på [tex]\binom{10}{4}[/tex] ulike måtar.
For kvar slik plassering vil seks raude blomar fylle ut dei " ledige " posisjonane.
Hugs at [tex]\binom{10}{6}[/tex] = [tex]\binom{10}{4}[/tex]
Re: R1 eksamen
Posted: 23/11-2018 16:46
by Guest
Kunne ikke oppgave 1 c) på del 2 også bli tolket på en annen måte? I oppgaveteksten presiserte de at alle de gule og røde var identiske. Vil ikke dette da drastisk redusere antallet kombinasjoner? Altså dersom du har 4 gule på rad, deretter 6 røde, eller om du har 4 gule (men plante nr 1. er nå satt som nr. 2 osv.) og 6 røde. Siden plantene er identiske vil det ikke ha noe å si på hvordan måte plante nr 1, 2, 3 eller 4 er satt i rekkefølge, da de er like?
Selv gjorde jeg det med ncr(10,6), men kom til å tenke på at det var litt for lett til å være en c)-oppgave?
Re: R1 eksamen
Posted: 23/11-2018 17:52
by løsningsforslag?
Hei!
Er det noen som har et fullstendig løsningsforslag til del2?
Re: R1 eksamen
Posted: 24/11-2018 11:50
by Mariusooo
Følte den var ganske vanskelig enn de forrige eksamenene. Blir nok en 4 eller 5 på meg, men jeg hadde siktet meg inn på en 6er så det suger litt. Håper de justerer poenggrensen
Re: R1 eksamen
Posted: 26/11-2018 19:25
by LektorNilsen
Har laget et løsningsforslag til eksamen R1 høsten 2018.
Kom gjerne med tilbakemeldinger om det skal ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
(Multitasking med sjakk-VM)
Re: R1 eksamen
Posted: 27/11-2018 07:45
by Myron
Ganske teit at GeoGebra ikke er i stand til å finne en eksakt løsning på 4b del 2.
Re: R1 eksamen
Posted: 28/11-2018 14:14
by Torgeirsko
Selv om logaritmen får negativ input så betyr det ikke at løsningen ikke er gyldig. Det bli et komplekst nummer. Forklar meg hvor ln(-1) ikke er en løsning. E^(ipi) =-1 .
i pi / i*pi = 1 og ln1 =0
Re: R1 eksamen
Posted: 28/11-2018 15:00
by Kay
Torgeirsko wrote:Selv om logaritmen får negativ input så betyr det ikke at løsningen ikke er gyldig. Det bli et komplekst nummer. Forklar meg hvor ln(-1) ikke er en løsning. E^(ipi) =-1 .
i pi / i*pi = 1 og ln1 =0
Du må se på kompetansemålene i faget. Det står ingenting om at du skal kunne regning med komplekse tall, og eksamen blir nok rettet deretter. For alle [tex]x\in \mathbb{R}[/tex] har [tex]\ln(x), x\leq 0[/tex] ingen reelle verdier. Svaret ditt blir per se ikke "feil", men det blir som om at jeg kommer på R2-eksamen og anvender teknikker som ikke undervises i faget, f.eks. sier jeg at [tex]\int \frac{1}{x^2+a^2}=\frac{1}{a}\arctan(\frac{x}{a})+C[/tex], det er ikke feil, men jeg får neppe uttelling på det da pensum ikke omfatter det.
Re: R1 eksamen
Posted: 28/11-2018 15:45
by Torgeirsko
Jeg forstår hva du mener, men målet mitt er ikke at jeg skal få uttelling for å ha svart x=4, men å ikke få feil. I fasiten for r1, står det at det er feil å svare 4, og det er litt dumt å få feil på det, fordi en lærer ikke har kunnskapen og derfor setter feil.
Re: R1 eksamen
Posted: 28/11-2018 16:00
by Kay
Torgeirsko wrote:Jeg forstår hva du mener, men målet mitt er ikke at jeg skal få uttelling for å ha svart x=4, men å ikke få feil. I fasiten for r1, står det at det er feil å svare 4, og det er litt dumt å få feil på det, fordi en lærer ikke har kunnskapen og derfor setter feil.
Når du opererer på [tex]\mathbb{R}[/tex], noe du gjør i R1, er svaret feil uansett hvordan du snur og vender på det. Hva kunnskaper angår vil jeg anta, uten å sette noe garanti for det, at en matematikklærer på videregående kjenner til komplekse tall.
Re: R1 eksamen
Posted: 28/11-2018 16:39
by Torgeirsko
Jeg er ikke ute etter pluspoeng, men at svaret mitt ikke er feil.
Re: R1 eksamen
Posted: 08/12-2018 20:43
by pnerg
Hei!
Stemmer det at poengkravet for ståkarakter er 12?
Forøvrig noen som har opplevd å få minuspoeng for besvarelser som er skikkelig på bærtur?
På forhånd takk, mvh.