jeg skrev bare 6lg2. Håper jeg ikke får trekk for detGjest wrote:Hva med 2C, del 1? Jeg fikk lg2^6 til svar

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
jeg skrev bare 6lg2. Håper jeg ikke får trekk for detGjest wrote:Hva med 2C, del 1? Jeg fikk lg2^6 til svar
Fikk 1120, men tror det er helt feil hahaOldManWithBanter wrote:Hva fikk dere påå oppgave 5 ?
På del 1.Gjest wrote:Hva meg sannsynlighetsoppgavene? Hva fikk du på disse?OldManWithBanter wrote:fikk samme
SH92 wrote:På del 1.Gjest wrote:Hva meg sannsynlighetsoppgavene? Hva fikk du på disse?OldManWithBanter wrote:fikk samme
Oppgave 6.
a. Dette er ordnet utvalg med tilbakelegging. Ordnet fordi rekkefølgen spiller en rolle. Med tilbakelegging fordi det står at ett tall kan brukes flere ganger.
Da har du formelen: n^r hvor n er 10 og r er 4 (koden skal bestå av 4 tall)
Antall koder = 10^4 = 10 000.
B. Her har du uordnet utvalg uten tilbakelegging.
Da bruker du bionomialkoeffisienter.
Du kan her bruke pascals trekant eller bare bruke formelen n!/ (n-r)!r!
10!/7!*4! = 210
c. Her må du teste deg frem. Jeg skrev opp pascals trekant med 10 rader og fant ut at plassnr 5 gav meg 252 koder hvis jeg husker riktig.
Da er det 5 sifre koden må bestå av for at tallet på mulige koder skal bli størst. Du kan regne det ved bruk av formelen du brukte over. Bionomialkoeffisienter 10 over 5 gir 252 (husker ikke eksakt tall. Men tror det var 252).