Fasit 2P høst 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dolandyret
Lagrange
Lagrange

heia123 wrote:Noen som vet når vi får svarresultatene? E sinnsykt redd for å stryke, igjen... Er så bekymret.. :(
Første uka i januar
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
anynyomt786

Hei, jeg trur jeg har tilsammen 16 poeng... er det sjanse for at jeg kan få en 2`er da? jeg har ikke gjort 3 oppgave (2 fra del 2 og 1 fra del 1) men har sett på fasiten og føler for at jeg består fordi jeg har jort resten av de oppgavene.
Guest

anynyomt786 wrote:Hei, jeg trur jeg har tilsammen 16 poeng... er det sjanse for at jeg kan få en 2`er da? jeg har ikke gjort 3 oppgave (2 fra del 2 og 1 fra del 1) men har sett på fasiten og føler for at jeg består fordi jeg har jort resten av de oppgavene.
ja
anynyomt57t565

Hei jeg har et spm.

i oppgave 4 (del 1) skrev jeg f(x) = 500138*1.032^10

der 500138 er beløpe og x er antall år

men på fasiten står det x*1.032^10 = 50138.

Det jeg lurter på er om at det jeg skrev var rikttig? siden jeg tenkte det kan være en ekspoentiell model, derfor skrev jeg en sånn uttryk, håper ikke at det trekker meg ned
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Det skal ikke være en eksponentialfunksjon, men en potenfunksjon. Jeg har også vansker med å se hvor x-en din er ;)
Anynymtt

Fysikkmann97 wrote:Det skal ikke være en eksponentialfunksjon, men en potenfunksjon. Jeg har også vansker med å se hvor x-en din er ;)
Hei Jeg skrev sånn utrykk: 500137*1.032^x
Og videre skrev jeg det her: 500138*1.032^10

Tror du jeg kommer til å få poeng for dt?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Usikker, men du skulle finne hvor mye han vant for ti år siden. Hadde du opphøyd i -10 hadde du nok fått det rett :) Dette fordi

$V_x = V_0 * k^x$
$V_0 = \frac {V_x}{k^x}$ Bruker at: $\frac {1}{k^x} = k^{-x}$
$V_0 = V_x * k^{-x}$

$V_0$ er startbeløpet, $V_x$ er verdien etter x år, x er antall år og k er vekstfaktoren
Alina

Hei, jeg har gjort nesten alle oppgaver men greia er at jeg på noen av de oppgavene har jeg viset feil utrykk: eks, på første oppgave skrev keg alt riktig utenom svaret. Og på en del oppgaver har jeg skrevet riktig formel men feil utregning. Kan noen fortelle meg hvordan sensor vuderer?:)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Alina wrote:Hei, jeg har gjort nesten alle oppgaver men greia er at jeg på noen av de oppgavene har jeg viset feil utrykk: eks, på første oppgave skrev keg alt riktig utenom svaret. Og på en del oppgaver har jeg skrevet riktig formel men feil utregning. Kan noen fortelle meg hvordan sensor vuderer?:)
Les innleggene på første side. Det står ganske godt forklart der :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply