Page 2 of 3

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:01
by Dolandyret
nørd wrote:
Dolandyret wrote:
Fysikkmann97 wrote:4 poeng totalt. For sekser kreves 56* poeng.


* Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

:D
Hmm. Håper den deloppgaven er verdt 1 poeng da, så jeg får noe uttelling=0,5poeng >_>

Når vi er inne på framifrå kompetanse i faget, hvordan gjorde du oppgave 8 på del 1?
Den ene grafen var en andregradsfunksjon. Jeg faktoriserte uttrykket og fikk [tex](-1)*(x-2)*(x+1)[/tex]. Da fant jeg at nullpunktene var i x=2 og x=-1. Usikker på om det ligger i pensum, på lik måte som derivasjonen din.
På den oppgaven brukte jeg andregradsformel, så lurer også på det om det blir full uttelling.. :|
Det går vel på framifrå kompetanse i faget, så vi må vel nesten kunne regne med at det gir full uttelling.

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:05
by Fysikkmann97
Hvordan gjorde dere det på oppgave 5b? Jeg bare skrev at jeg tok at høyde 1 = AG og høyde 2 = AF siden kjeglen var lik trapes BCED, altså minus volumet til kjegle ABC minus kjegle ADE.. volumet ble da pi/3(R^2*AG - r^2*AF)

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:08
by Dolandyret
Fysikkmann97 wrote:Hvordan gjorde dere det på oppgave 5b? Jeg bare skrev at jeg tok at høyde 1 = AG og høyde 2 = AF siden kjeglen var lik trapes BCED, altså minus volumet til kjegle ABC minus kjegle ADE.. volumet ble da pi/3(R^2*AG - r^2*AF)
Regnet volum av hele kjeglen og volumet av "den lille kjeglen" som var avskåret. [tex]V(hele)-V(lille)=970m^3[/tex] eller noe rundt der.

Du trenger jo ikke gjøre det så fryktelig komplisert >_>

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:09
by :-)
Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven a? Om han hadde brukt samme skopar de neste tre dagene? :mrgreen:

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:12
by Fysikkmann97
1/27. Samme som at tre seksere på rad har sannsynligheten 1/216

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:13
by Dolandyret
:-) wrote:Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven a? Om han hadde brukt samme skopar de neste tre dagene? :mrgreen:
fikk 1/27 på a) og 2/9 på b).

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:21
by Fysikkmann97
Dolandyret wrote:
Fysikkmann97 wrote:Hvordan gjorde dere det på oppgave 5b? Jeg bare skrev at jeg tok at høyde 1 = AG og høyde 2 = AF siden kjeglen var lik trapes BCED, altså minus volumet til kjegle ABC minus kjegle ADE.. volumet ble da pi/3(R^2*AG - r^2*AF)
Regnet volum av hele kjeglen og volumet av "den lille kjeglen" som var avskåret. [tex]V(hele)-V(lille)=970m^3[/tex] eller noe rundt der.

Du trenger jo ikke gjøre det så fryktelig komplisert >_>

De to uttrykkene dine blir da ikke akkurat helt fine de heller ^_^

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:22
by rawrstad
På a) blir det vel 3/27? Han kan både ha skopar nummer 1 alle tre dagene, skopar nummer 2 alle tre dagene eller skopar nummer 3 alle tre dagene. Altså 3 ganger 1/27 = 3/27 = 1/9

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:25
by Dolandyret
Fysikkmann97 wrote:
Dolandyret wrote:
Fysikkmann97 wrote:Hvordan gjorde dere det på oppgave 5b? Jeg bare skrev at jeg tok at høyde 1 = AG og høyde 2 = AF siden kjeglen var lik trapes BCED, altså minus volumet til kjegle ABC minus kjegle ADE.. volumet ble da pi/3(R^2*AG - r^2*AF)
Regnet volum av hele kjeglen og volumet av "den lille kjeglen" som var avskåret. [tex]V(hele)-V(lille)=970m^3[/tex] eller noe rundt der.

Du trenger jo ikke gjøre det så fryktelig komplisert >_>

De to uttrykkene dine blir da ikke akkurat helt fine de heller ^_^
[tex]V(hele)=\frac{\pi*9^2*12}{3}[/tex]
[tex]V(lille)=\frac{\pi*3^2*4}{3}[/tex]

Er vel bare preferanser sikkert. Kunne fiklet alt inn i en formel, men foretrekker å ha det ryddigst og enklest mulig, da det er minst sjans for slurvefeil da :)

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:26
by Fysikkmann97
Heldigvis er 6a bare verdt 1 poeng :D

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:27
by Dolandyret
rawrstad wrote:På a) blir det vel 3/27? Han kan både ha skopar nummer 1 alle tre dagene, skopar nummer 2 alle tre dagene eller skopar nummer 3 alle tre dagene. Altså 3 ganger 1/27 = 3/27 = 1/9
Nei, tror ikke det hvertfall. Fordi den første dagen er det ett fett hvilket par han tar, og det er da 1/3 sjans for å ta f.eks. det røde paret. Sjansen for å ta det samme de neste dagene er derfor 1/3*1/3. Derfor har vi 1/3*1/3*1/3=1/27

Blir jo det samme med terninger. Hva er sannsynligheten for at han kaster 6 tre ganger på rad, eller 4 tre ganger på rad. Sannsynligheten for begge blir jo (1/6)^3.

Mulig jeg tar feil da. Nå ble jeg plutselig redd jeg svarte feil igjen >_>

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:38
by rawrstad
Jeg tegnet i alle fall opp et valgtre, og sa at det var et par røde sko, et par blå og et par grønne. Av de 27 mulighetene av skokombinasjoner blir det da både RRR, BBB og GGG. Altså kom jeg da fram til at 3 av de 27 mulige kombinasjonene var med like sko. Vet ikke om jeg har rett heller, men det var nå det jeg kom fram til.

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:39
by Dolandyret
rawrstad wrote:Jeg tegnet i alle fall opp et valgtre, og sa at det var et par røde sko, et par blå og et par grønne. Av de 27 mulighetene av skokombinasjoner blir det da både RRR, BBB og GGG. Altså kom jeg da fram til at 3 av de 27 mulige kombinasjonene var med like sko. Vet ikke om jeg har rett heller, men det var nå det jeg kom fram til.
Det virker jo veldig logisk.

HUFF. Nå er jeg usikker på om jeg får 6 xD Tror kanskje 3/27 er riktig, eller 1/9 for å være helt presis.

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:39
by rawrstad
For meg høres begge deler logisk ut. Vet ikke om oppgaven var litt dårlig formulert, for jeg var ikke helt sikker på hva de ville fram til...

Re: Metode eksamen (1P)

Posted: 23/11-2015 17:41
by Fysikkmann97
Det er korrekt som rawrstad sier. 3 choose 1 = 3. Derfor er det 3/27 som er korrekt.