Fysikk 1 eksamen om 3 uker og har knapt åpnet boken! Hjelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Johan Nes
Fermat
Fermat

killerqueen skrev:jeg bor i Trondheim, men du kan gjerne få fortelle hva ca forsøkene var, så får jeg et visst bilde hvertfall. Hadde satt pris på det, men jeg har god tid sammenlignet med deg enda ;)

Min teori er at du gjør det bedre om du tror på det du gjør, så gå inn til eksamen med full tro på deg selv! Jeg er sikker på at du ikke har sjangs til å stryke!
Da er det nok ikke like relevant for deg, ettersom vi gjekk gjennom 6 forsøk og fikk vite at det var kun de 6 som ville komme opp. Bakerst i boken (Ergo) står alle forsøkene og det er vel kanskje rundt 10? Men det er nok definitivt ikke alle som er aktuelle uansett, for eksempel det som involverer en heis. Om jeg var deg, så hadde jeg kontaktet skolen/kontoret du skal opp til og få vite nøyaktig hvilke forsøk som vil komme opp.

De fleste forsøkene er veldig enkle, men du må selvsagt forstå de. Jeg skulle utføre et forsøk med interferens av laserlys gjennom et gitter, men vaktmesteren hadde låst inne utstyret, så jeg slapp unna med å forklare fremgangsmåten. Dette tror jeg forøvrig er ganske vanlig mange plasser, særlig ettersom noen av forsøkene er tid- og utstyrskrevende.

Kan hjelpe deg med eksperimentene om det er noe du lurer på etter at du vet hva de er. :)

Et annet tips: Du vil få et tema og et forsøk. Skriv ned alle formler og konstanter på notatene dine. Jeg skulle regne ut frekvens på stråling i dag og fikk bruk for en formel som jeg var i tvil på om jeg skulle ha med. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat

Er det jeg som surrer eller var det en gratulasjon som forsvant her? :)

Takk i hvert fall!

Og om jeg kan skryte litt, så har jeg nok i praksis lest i bare to uker, da påskeferie og sykdom satte en stopper for lesing den uken. Personlig følte jeg at jeg på det beste var god for en sekser om du ser pensum som helhet og med et par dager til kunne jeg spikret den. :)

Nå er det matematikk som står for tur. Er gjennom 30% av R2 pensum og har eksamen den 20. mai. Håper at jeg skal få til en 4-er om jeg legger inn monsterdager med 10-12 timer per dag. Henger bra med på pensum så langt, så om det ikke blir langt verre ute i boken, så tror jeg det skal gå GREIT.
tresko
Noether
Noether

Lurte på en ting ang fysikkeksamen. Er det lov å ha med notater inn på eksamen som man har gjort før forberedelsen, altså i undervisningen underveis i året, eller er det kun det man har gjort på forberedelsestiden som er lov?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Det skal være lov - men jeg kan ikke se for meg at du kan ha noe særlig nytte av det. Det tar seg ikke ut å begynne å lete i notatbøkene dine for å finne svaret på noe eksaminator spør om - da kommer han/hun til å gå videre til neste spørsmål ganske raskt.

Når det er lov med "notater" så forstås det i de fleste tilfeller som at det er lov til å ta med en powerpoint og kanskje et par ark med stikkord til det du skal si i presentasjonsdelen.
tresko
Noether
Noether

Tenkte mest på noen utvalgte oppgaver man har gjort på forhånd som passer til de forskjellige kapittelene. Sparer vel en del tid og da er man sikker på at utregningen er riktig.
Svar