Page 2 of 2

Posted: 31/10-2012 00:29
by Vektormannen
Det er et eget kompetansemål i R1 så jeg tror nok samtlige lærebøker tar det opp der :P

EDIT: Glem det, jeg trodde det var snakk om asymptoter generelt. Virket litt rart at det ikke var i lærebøkene..

Når det gjelder skrå asymptoter så står det ingenting om det i læreplanen, og det de lærebøkene jeg har sett har ikke hatt noe tekst om det. Læreren jeg hadde i R1 tok det opp såvidt, men det ble ikke vektlagt noe særlig.

Posted: 31/10-2012 00:47
by MrHomme
Vektormannen wrote:Det er et eget kompetansemål i R1 så jeg tror nok samtlige lærebøker tar det opp der :P

EDIT: Glem det, jeg trodde det var snakk om asymptoter generelt. Virket litt rart at det ikke var i lærebøkene..

Når det gjelder skrå asymptoter så står det ingenting om det i læreplanen, og det de lærebøkene jeg har sett har ikke hatt noe tekst om det. Læreren jeg hadde i R1 tok det opp såvidt, men det ble ikke vektlagt noe særlig.

Læreren min nevnte det ikke en gang ;) Er ingen oppgaver på eksamen som relaterer til det heller så vidt jeg har sett.

Posted: 31/10-2012 00:50
by Aleks855
Vi fikk skrå asymptoter på eksamen på forkurs, og det er jo en blanding av diverse VGS-fag. Ville trodd det var i R1, men hvis det ikke er det, så er det sannsynligvis i R2.

Posted: 31/10-2012 00:57
by Vektormannen
Asymptoter er kun pensum i R1, der et kompetansemål i læreplanen sier (Mål for opplæringen er at eleven skal kunne) finne likningen for horisontale og vertikale asymptoter til rasjonale funksjoner og tegne asymptotene

I og med at vertikale og horisontale asymptoter nevnes spesifikt (mens skrå ikke gjør det), regner jeg med at skrå asymptoter neppe kommer på eksamen i R1 (eller R2), og det er nok også grunnen til at det ikke nevnes i flere lærebøker.

Skrå asymptoter burde likevel tas med i undervisningen syns nå jeg.

Posted: 31/10-2012 00:58
by MrHomme
Vektormannen wrote:Asymptoter er kun pensum i R1, der et kompetansemål i læreplanen sier (Mål for opplæringen er at eleven skal kunne) finne likningen for horisontale og vertikale asymptoter til rasjonale funksjoner og tegne asymptotene

I og med at vertikale og horisontale asymptoter nevnes spesifikt, regner jeg med at skrå asymptoter neppe kommer på eksamen i R1 (eller R2), og det er nok også grunnen til at det ikke nevnes i flere lærebøker.

Skrå asymptoter burde likevel tas med i undervisningen syns nå jeg.

Personlig skal jeg se på det som en kuriositet. Har ikke vært borti det før ;)

Posted: 31/10-2012 01:03
by Aleks855
Skrå asymptoter er jo ganske relevant, siden det forteller oss hvordan grafen oppfører seg for unevnelig store verdier av x.

Posted: 31/10-2012 08:02
by Nebuchadnezzar
Skrå asymptoter husker jeg vi hadde relativt mye om, aka to fulle forelesninger. Og selv husker jeg det som noe som endelig gav polynomdivisjon mening, da å bruke polynomdivisjon til å finne nullpunkter ikke er spesielt effektivt. Men poly er svært effektivt til å bestemme asympoter.

Skjønner dog ikke hvorfor dere skriker og jamrer over forskjellen mellom horisontale og skrå asympoter? I bunn og grunn er det ingen forskjell mellom disse, og en kan jo bare gi elevene definisjonen av asymptoter da begge selvsagt passer inn.

Anta [tex]f[/tex] går mot [tex]\pm \, \infty[/tex] i punktet [tex]f(a)[/tex], da er [tex]y = mx + n[/tex] en asymptote til [tex]f[/tex] hvis og bare hvis

[tex]\lim_{x \to a} [ f(x) - (mx + b) ] = 0[/tex] .

Hvor [tex]n[/tex] og [tex]m[/tex] kan regnes ut på følgende måte

[tex]m = \lim_{x \to a} f(x)/x[/tex] og [tex]n = \lim_{x \to a} [f(x) - mx][/tex] .

Men ja, asymptoter må jo ikke være skrå linjer heller. Og det er jo her polynomdivisjon kommer inn i bildet. Sakset fint fra wikipedia så har funksjonen

[tex]g(x) = \frac{x^3+2x^2+3x+4}{x}[/tex] ,

asymptoten [tex]y = x^2 + 2x + 3[/tex]. Og her ser vi at

[tex]\lim_{x \to \infty} [g(x) - y] = 0[/tex].

Men ja, for å være veldig pirkete er det noe snevert og å definere lineære asymptoter som alle funksjoner på formen [tex]y = ax + b[/tex], en mer generell form som og inkluderer vertikale asymptoter er
[tex]ax + by = c[/tex],
men jeg lar den diskusjonen ligge til neste gang.