Page 2 of 2
Posted: 02/06-2012 00:39
by Hoksalon
Jeg synes at enkelte av oppgavene på R1-eksamenen var litt malplassert. 8c) er jo noe som er vanlig i matematikkonkurranser. Jeg løste den ihvertfall på den tradisjonelle måten å sette opp fire likebeinte trekanter, men mener det er for mye å forlange av en elev som ikke nødvendigvis er interessert i matematikk å kunne se at det blir dannet likebeinte trekanter ut fra sentrum i sirkelen.
Ellers var oppgavene rimelig greie. Jeg har ikke fått noen god innføring av læreren i geometri, så jeg mistolket 8a). Jeg burde jo naturligvis ha brukt fornuften og skjønt at det var snakk om vinkel BSD det var snakk om (buen BCD stod det om jeg ikke tar feil). Jeg tolket dette som vinkel BCD, noe som jeg beviste umulig kunne stemme

Jeg får bare håpe at jeg ikke slurvet på noen oppgaver og at jeg ror dette inn til en 6.
Posted: 02/06-2012 00:48
by Vektormannen
I 8c tror jeg de legger opp til at man skal benytte resultatene fra a og b. b) gir rett frem at [tex]180^\circ - \beta = \frac{1}{2}(360^\circ - x) = 180^\circ - \frac{x}{2} = 180^\circ - \alpha \ \Rightarrow \ \alpha = \beta[/tex]. Det er veldig ofte tilfelle at oppgaver bygger på hverandre når man i tidligere deloppgaver blir gitt det man skal komme frem til (slik at man skal ha en sjans på de neste deloppgavene selv om man ikke fikk til de forgående.)
Posted: 02/06-2012 10:44
by rembrandt
Jeg snakker ikke om den vinkeloppgaven, men den oppgaven der du skulle finne arealet av en trekant under grafen.
Hvordan skal man kunne løse den med begrensede hjelpemidler, ikke alle har råd til å kjøpe en laptop og bruke avansert programvare. Det var ren integrasjonsoppgave. Ikke bare det, mengden av oppgaver...det var altfor mange oppgaver og for mye stresss....for lite tid.
Klag folkens, det koster ingenting...
Posted: 02/06-2012 11:13
by Vektormannen
Du trenger ikke en laptop med avansert programvare. At du tror det viser bare at du rett og slett ikke har nok kompetanse i faget. Det er ditt problem, ikke udir sitt. Oppgave a og b kan fint løses uten noe som helst hjelpemiddel (og uten integrasjon), og oppgave c kan løses på en standard Casio- eller Texas-kalkulator ved å bruke Solve-funksjonen.
Posted: 02/06-2012 11:29
by 2357
Om du virkelig var uten kalkulator, kunne du fint skrevet at det har du ikke, men forklart hva du ville gjort om du hadde hatt det. Det måtte du gjort uansett, det eneste er du ikke ender opp med en x-verdi.
Dessuten er det snakk om veldig lite avansert programvare. Dette er noe av det vi gjorde i mitt aller første programmeringskurs. Det er mulig å skrelle vekk ganske mange linjer, og likevel er det kraftig nok til å løse 7c).
Code: Select all
def Newton(f, x, dfdx, epsilon=1.0E-7, N=100, store=False):
f_value = f(x)
n = 0
if store: info = [(x, f_value)]
while abs(f_value) > epsilon and n <= N:
dfdx_value = float(dfdx(x))
if abs(dfdx_value) < 1E-14:
raise ValueError("Newton: f'(%g)=%g" % (x, dfdx_value))
x = x - f_value/dfdx_value
n += 1
f_value = f(x)
if store: info.append((x, f_value))
if store:
return x, info
else:
return x, n, f_value
Posted: 02/06-2012 11:38
by rembrandt
Nei, det virker som om dere har utarbeidet eksamensoppgavene, derfor er dere så konservative. Jeg mener at den var veldig vanskelig og tidskrevende, og selvfølgelig sitter dere med mer kompetanse enn R2 nivå, da blir 1 + 1 veldig enkelt for dere.
Akkurat som om en på barneskolen skulle klage over at x2 + 2 = 4 er ikke barneskole pensum. Dere ville ha sett på det som barnemat og ikke skjønt hvordan i all verden kan dette være vanskelig.
Håper dere setter dere inn i en slik situasjon og ser det ut av boksen.

Posted: 02/06-2012 12:00
by 2357
Vel, nei. Du skal ta R2-eksamen snart, så du er selv i situasjonen der du har kunnskaper utover det som er forventet av en R1-elev. Dessuten kom du med en konkret påstand om at en oppgave krevde integrasjon og omegafunksjonen. Når påstanden tilbakevises, er det ikke en subjektiv oppfatning om at nivået var enkelt.
Posted: 02/06-2012 12:17
by malef
Det virker som om du tror det er en menneskerett å få 6 på R1-eksamen. Men det er det jo ikke. De fleste må jobbe knallhardt flere timer om dagen i lang tid for å kunne håpe på det. Bruk heller kreftene på det, og se om det går bedre neste gang

Posted: 02/06-2012 13:37
by Vektormannen
rembrandt wrote:Nei, det virker som om dere har utarbeidet eksamensoppgavene, derfor er dere så konservative. Jeg mener at den var veldig vanskelig og tidskrevende, og selvfølgelig sitter dere med mer kompetanse enn R2 nivå, da blir 1 + 1 veldig enkelt for dere.
Akkurat som om en på barneskolen skulle klage over at x2 + 2 = 4 er ikke barneskole pensum. Dere ville ha sett på det som barnemat og ikke skjønt hvordan i all verden kan dette være vanskelig.
Håper dere setter dere inn i en slik situasjon og ser det ut av boksen.

Kan du lese hva folk skriver her? Det er
ingen oppgaver her som krever mer enn R1-pensumet. At vi har mer kompetanse enn R1-nivå endrer ikke på det. Jeg er enig med deg i at det var en del å gjøre, men jeg mener ikke at det var så mye at det er noe å klage til udir for. Som Nebu forklarte på forrige side så er dette ting som varierer fra år til år. Jeg har sett eksamener fra tidligere år der det har vært mindre oppgaver, men der de til gjengjeld har holdt et høyere nivå.
Posted: 02/06-2012 14:32
by Karl_Erik
rembrandt wrote:Nei, det virker som om dere har utarbeidet eksamensoppgavene, derfor er dere så konservative. Jeg mener at den var veldig vanskelig og tidskrevende, og selvfølgelig sitter dere med mer kompetanse enn R2 nivå, da blir 1 + 1 veldig enkelt for dere.
Akkurat som om en på barneskolen skulle klage over at x2 + 2 = 4 er ikke barneskole pensum. Dere ville ha sett på det som barnemat og ikke skjønt hvordan i all verden kan dette være vanskelig.
Håper dere setter dere inn i en slik situasjon og ser det ut av boksen.

Du ber om forståelse for at oppgavene er vanskelige. Det har du fått. Jeg (og, tror jeg, alle andre her) vet hvordan det er å slite med oppgaver som man ikke får til og merke at tiden løper fra seg. Det har folk forståelse for. Men det betyr ikke at folk må være enige med deg! Dette handler ikke om at folk sier at oppgavene er lette for dem. Det folk sier er at de mener oppgavene ligger godt innenfor R1-pensum, og at om man kan det ordentlig burde man klare oppgavene også. Kanskje du skulle prøve å ha litt forståelse for at de som sitter her og svarer deg også har sittet og slitt med R1 i sin tid, og at de kanskje også skjønner hvor vanskelige oppgavene 'skal' være. At oppgavene var for vanskelige for deg er leit, men det betyr kanskje heller at du ikke var godt nok forberedt fremfor at oppgavene var for vanskelige. Vent bare til forhåndssensuren blir lagt frem, så skal du nok se at snittet ikke blir lavere enn vanlig.
Posted: 02/06-2012 16:05
by PeterGriffin
Jeg tror heller rembrandts mening om oppgavene er et uttrykk for frustrasjon over følelsen av at eksamen ikke gikk som han hadde håpet.
Det er jo ikke så greit når så godt som alle i tråden er uenige med deg rembrandt, men jeg kan heller ikke se noen oppgaver i R1 eksamen som er utover pensum i R1. Og jeg har ikke R2. Min mattefaglige kompetanse slutter altså med R1.
Kjenner igjen følelsen av at ting ikke alltid har gått som det skulle, og da er det lett for å søke forklaringer utenfor deg selv. Såvidt jeg har registrert utfra tråder du har startet her inne, så tar du flere tunge fag som privatist dette semesteret? Da er det kanskje mer sannsynlig at du ikke har fått nok tid til å trene nok på pensum i R1. En god karakter i R1 må de fleste, hvertfall jeg, jobbe grisehardt for.
Du kan jo alltids klage, men tviler på det skjer noe som helst selv om Udir mottar 1000 klager. Kan nesten garantere at de 1000 klagene som kommer inn kan knyttes opp mot besvarelser som ikke akkurat scorer i toppsjiktet.
Lykke til videre uansett. Ta det opp igjen neste år. Du blir ikke den første som må ta en eksamen to ganger for å få ønsket resultat

Posted: 02/06-2012 19:47
by rembrandt
Takk for det PetterGriffin
