Sum av sannsynligheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vektormannen
Euler
Euler

Ja, det er i grunn ikke noe i veien for det. Det som er vanlig notasjon på VGS er vel først og fremst strek over hendelsen. Jeg tror nok den vil være sikrest å skrive på eksamen. Notasjonen med en liten c kommer fra mengdelæren og betyr mengdens kompliment. På VGS gjør man ikke noe stort nummer ut av det, men hendelser er egentlig såkalte mengder (og [tex]P[/tex] er en funksjon som tar inn mengder og gir ut et tall som angir sannsynligheten for utfallene i den mengden.) Kort sagt er en mengde en samling av objekter, i dette tilfellet utfall som kan forekomme i eksperimentet. Hvis A er en mengde med utfall så vil [tex]A^c[/tex], som altså kalles As kompliment, være mengden av utfall som ikke er med i A.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck

Takk for utfyllende svar! Artig å vite litt om mengdelære og Cantor! Jeg bruker [tex]\bar{A}[/tex] inntil jeg får beskjed om noe annet av lærebøkene :)
Post Reply