Posted: 28/05-2010 15:16
Kalles oppgavenemnda /eksamensnemnda og har en leder (fra Østfold)
Tviler ikke. Er ikke akkurat noe stort kunnskapsløft i realfagene, muligens med unntak av kjemi (sånn rent bortsett fra all biokjemien).Janhaa wrote:litt artig du nevnte 3MX, fordi jeg prata med en kollega om akkurat d i går.Solveig wrote:Joda, du måtte kunne løse enkle difflikninger og litt trigonometri og litt om følger og rekker, men det var ikke mye regning, og heller ikke mye dybde. Veldig glad for at difflikninger kom inn og sannsynlighet gikk ut, men bortsett fra det skulle jeg gjerne hatt 3MX over R2.Janhaa wrote: titta litt på den igår, merksnodig eksamensoppgave!
hele del 2 sentrert omkring en funksjon (diff. lik.), dog med litt variasjoner
han sensurerer 3MX priv. jeg titta på den eksamensoppgava også, og den var mer interessant og varierte (sjølsagt).
Jeg tviler sterkt på at dette er riktig, i så fall er det ren idioti fra skolesystemets side. Selv for ti år siden var nivået på matematikkunnskapene til nye studenter ved NTNU altfor lavt i forhold til nivåene på de grunnleggende matematikkemnene, med jevne strykprosenter på 30-40 prosent. Hvordan blir strykprosentet dersom man senker matematikkravene i VGS?Auto-n00b wrote: flere jeg kjenner spekulerer i om eksamen i kurset Matematikk R2 med viten og vilje er laget for å være "enkel" slik at man på det vis greier å få inn nok folk på NTNU, hvor det er krav at man minst må ha karakteren 4 i matematikk (standpunkt så vel som eksamen).
Det er litt snodig at sannsynlighet og statistikk er fjernet fra dette matematikkurset (R2), men det er vel kanskje fordi kurset i første rekke er rettet mot sivilingeniørliknende studier?
enig med der her også, kjemi 2 er ok den, bortsett fra biokjemi (kap. 7 og 8 i kjemien stemmer). biokjemi er ikke noe for en som er utdanna innen teoretisk kjemi....Solveig wrote:Janhaa wrote:Solveig wrote:[quote="Janhaa
Tviler ikke. Er ikke akkurat noe stort kunnskapsløft i realfagene, muligens med unntak av kjemi (sånn rent bortsett fra all biokjemien).
Åja, så du er kjemilærer? Nei, kapittel 7 kan jeg orke å gjøre litt oppgaver i, kap.8 leste jeg gjennom en gang i går og krysser fingrene for at det ikke kommer på eksamen. (;Janhaa wrote:Solveig wrote:Janhaa wrote: enig med der her også, kjemi 2 er ok den, bortsett fra biokjemi (kap. 7 og 8 i kjemien stemmer). biokjemi er ikke noe for en som er utdanna innen teoretisk kjemi....
ja, er kjemilærer. og kap. 8 hører strengt tatt ikke med i en kjemi bok. synes de kunne fulgt opp med termodynomikk (termokjemi) i K2. og evt lett innføring i kvantekjemi (som blir mer og mer viktig).Solveig wrote:Janhaa wrote:Solveig wrote: Åja, så du er kjemilærer? Nei, kapittel 7 kan jeg orke å gjøre litt oppgaver i, kap.8 leste jeg gjennom en gang i går og krysser fingrene for at det ikke kommer på eksamen. (;
Der er jeg enig. Jeg synes orbitalteori og termokjemi er for lite representert i vgs-kursene når man tenker på hvor viktige disse disiplinene er for å forstå når/hvorfor reaksjoner skjer og hva slags molekyler som kan formes osv.Janhaa wrote:Solveig wrote:Janhaa wrote: ja, er kjemilærer. og kap. 8 hører strengt tatt ikke med i en kjemi bok. synes de kunne fulgt opp med termodynomikk (termokjemi) i K2. og evt lett innføring i kvantekjemi (som blir mer og mer viktig).
Ja, jeg veit dette er OT på matematikk.net
Jan
Stemmer helt sikkert, høres morsommere ut med kvantekjemi. Termodynamikk har vi en del av i Fysikk 1. (:espen180 wrote:Janhaa wrote:Solveig wrote: Der er jeg enig. Jeg synes orbitalteori og termokjemi er for lite representert i vgs-kursene når man tenker på hvor viktige disse disiplinene er for å forstå når/hvorfor reaksjoner skjer og hva slags molekyler som kan formes osv.