Related Rates

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Stone
Dirichlet
Dirichlet

Tjaa, tror det gikk greit. Men det tror jeg mange gang, så går det elendig uansett.. :p men håper på det beste! :D
meCarnival
Riemann
Riemann

Ok, løsning ute =).. 1a3 er det ikke løsning på, men begynte å integrere og det var jo helt på tryne, fant jeg ut i ettertid selvfølgelig... står jo deriverer funksjonen og da kna man jo ta bort integrasjonstegnet...?

Bomma på en hel masse tror jeg.. skal konte, når enn den datoen er da :/
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Stone
Dirichlet
Dirichlet

Ja, du du kan bare ta bort integrasjonstegnet, og gange med deriverte av grensene..

Noo, hadde tullfeil på volum av omdreinings legemet :o glemte å skrive et tall! Også gjorde jeg visst feil på den maurtua :(
meCarnival
Riemann
Riemann

Jeg fikk 3,6m...

[tex]V=\frac{\pi\cdot r^2\cdot h}{3}[/tex]

[tex]\frac{dV}{dt}=\frac{\pi\cdot 2r\cdot\frac{dr}{dt}\cdot \frac{dh}{dt}}{3}[/tex]

Noe sånt tenkte jeg da, men fikk 3,6meter og gjorde om 5cm til 0,05m...

Gjorde du feil på omdreiningslegemet da? Klarte ikke tygdepunktsgreia je, Mx og My... fant Arealet men det var feil også tror jeg... likte ikke det og noen av integralene feil så dårlig følelse nå... Men føltes riktig ut når jeg satt der og gikk igjennom flere ganger =/ :P
Ingeniørmatematikk IV
Stone
Dirichlet
Dirichlet

Du deriverte feil :> Må nok bruke produktregelen der..
Det jeg gjorde feil var bare at når jeg sku plotte inn øvre, minus nedre grense. så glemte jeg å ta den nedregrensen ;o svimmelt!
meCarnival
Riemann
Riemann

Ja, jeg skjønte at jeg deriverte feil :/ så da er hele den feil da, men det har jeg sett allerede for meg... Helevete for lok i dag ass :/... Ellers klarte du det eller?

A=90
B=75
C=60
D=45
E=35
Ingeniørmatematikk IV
Stone
Dirichlet
Dirichlet

Jaa, ellers gikk det vel greit.. Har vel 80-90% riktig.. Så blir vel en B ;o
meCarnival