Vektorregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

CSA
Noether
Noether

Vektormannen wrote:Ser du noe som kan kortes i de to ligningene? Hva står du igjen med da?

(Edit: ser du skreiv feil i x-komponenten til q-vektoren i førsteposten .. fikk meg til å klø meg i hodet der ja :p)
Går det ikke ann å forkorte med det som er inne i parantesen på begge sider i begge ligningene egentlig? men da blir jeg jo stående igjen med

[tex]K*t = 3[/tex] på begge ligningene.. Er det riktig? eller jeg kan sette:

[tex]K = 3/t[/tex] og [tex]t = 3/K[/tex]
Vektormannen
Euler
Euler

Nja, du har vel at k = t/3. Hvis du nå setter de to k-uttrykkene fra hver ligning like, får du at t/3 = t/3. Når er den ligninga oppfylt?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
CSA
Noether
Noether

Vektormannen wrote:Nja, du har vel at k = t/3. Hvis du nå setter de to k-uttrykkene fra hver ligning like, får du at t/3 = t/3. Når er den ligninga oppfylt?
men hvorfor skal jeg sette de to K-uttrykkene lik hverandre når jeg skal finne hva t er?
Vektormannen
Euler
Euler

Det er vel det som kalles innsettingsmetoden. Men det kan godt være man kan komme frem til konklusjonen/svaret ved å gå en annen vei som er mer forståelig ...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply